Kalimera Grekland Samos.

Den grekiska gudinnan i Pythagorion på Samos

Vi bodde i Pythagorion som var jättebra, eftersom flygplanet landar där, så gick det väldigt fort att komma på plats. Det kändes som att få en extra dag när man slapp bussresor o båtresor som ju är fallet till många andra grekiska öar.

I Pythagorion fanns allt. Bad, shopping, oändligt med barer o restauranger, några diskotek för yngre, arkeologiska sevärdheter.

En restaurang vi starkt kan rekommendera är Aphrodites som ligger ett kvarter upp ifrån hamnen, bra service o fantastisk mat, men åker vi tillbaka blir det nog den lilla fiskebyn Kokkari som är lite mindre, men charmigare.

Eftersom jag är intresserad av arkeologi så var nog Pythagorion det bästa för mig som förstagångsturist på Samos, för det kryllar av sevärdheter av den typen där.

Att hyra moped är ett måste (eller bil) på ön. Den är väldigt grön o vacker o bra vägar att åka på o det finns mycket att se, så det första man ska göra när man kommer ner är att köpa en av dom här blåa böckerna om Samos som finns överallt, de finns på Svenska (ca:50 :-) o själv klura ut vad som verkar intressant. Stränderna är bra, dock ganska mycket sten, vilket jag föredrar framför sand som kryper in överallt.

Vi hade på skoj en intern soltävling som innebar att ha brunast mage på hemresedagen, så tjejerna satsade stenhårt på att vinna den medan jag inte brydde mig om det så mycket, utan hellre tittade på ruiner eller dök efter "fornfynd" eller tog en kall öl i skuggan.

På den näst sista dagen innan hemresa, var vi nere på den lilla steniga Tarsanas beach i Pythagorion och badade när jag hittade en "konstig sten" som jag var tvungen att gräva fram. Det visade sig var en liten sittande gudinna utan huvud av svart marmor, i vattnet där på bara 1 meters djup.

Tarsanas beach i Pythagorion på Samos.

Tarsanas beach i Pythagorion.

Jag baxade upp den på stranden och visade den för tjejerna som bara skakade på huvudet och skrattade. Direkt som jag hade fått upp den på stranden kom en grekisk kille springande med en handduk och ville täcka över den. Han sa att han kände en Arkeologisk boss i byn som han kunde lämna den till. Jag sa... att då vill nog jag följa med. Han sa också att "I swim here for 20 years and find nothing!"

Den enda dagen vi hade kameran med till stranden var den här dagen, men vi glömde ta kort på gudinnan för all uppståndelse, vilket senare skulle visa sig vara lönsamt!!! Vi gick iväg till den här Arkeologiska Bossen och lämnade gudinnan bossen blev helt lyrisk och sa att den var från ca: 300 år före Kristus och hette Cybele (Gudinnan över alla Gudar).

Jag fick fylla i mitt namn och vilket land jag kom från på ett papper........ingen adress eller telefonnummer!!!

Så på avresedagen var vi nere på ett snabbdopp för jag ville ju hitta huvudet, men det gjorde jag ju naturligtvis inte, men på väg hem från stranden smet jag in på en sminkaffär och köpte mörkbrun ögonskugga och smorde in magen med, så när jag drog upp t-shirten och skulle jämföra solbrännan med tjejerna så visst... var jag brunast, men det blev inte godkänt, och som en fuskare var jag tvungen att köpa kalla jordgubbsmilkshakes till tjejerna!

På planet hem kom det fram folk som också hade badat där då och frågade en massa frågor och om jag hade fotograferat gudinnan! Det hade jag ju inte och det retade mig, det är ju inte varje dag man hittar så gamla grejor.

Så när jag kom hem skrev jag brev till Arkeologiska Museet i Pythagorion och frågade efter ett foto på statyn, men fick inget svar. Efter några veckor fick jag tag på "Svenska Historiska Institutet" i Aten som skulle försöka hjälpa mig. Dom ringde till Samos och fick till svar att det inte gick att få ett foto innan statyn blivit publicerad i en arkeologisk tidskrift och att det kunde ta jättelång tid… dom sa också att jag var berättigad till hittelön för mitt fynd och att den där greken som hjälpte mig hade lämnat in uppgifter på att det var han som hittat statyn. Jag visste inte att man kunde få hittelön, men det gjorde ju uppenbarligen han när han erbjöd sig att lämna in den själv!

Arkeologiska museet i Pythagorion på Samos i Grekland.

Arkeologiska Museet i Pythagorion.

Så museet därnere tyckte att jag skulle göra en skriftlig redogörelse för hela händelseförloppet och dom trodde ju naturligtvis på mig eftersom jag var med och lämnade in den. Efter kanske 1 år fick jag papper (på grekiska!!) på att dom hade fastställt belöningen till 1500 Euro, men det kunde ta tid att få den och dom behövde lite kompletterande uppgifter, så jag har fått fylla i en massa "viktiga saker" som vad mina föräldrar heter!, vad min sambo jobbar med etc etc... allt på grekiska som min kontakt i Aten har hjälpt mig med som tur är.

Efter nästan 5 år så har pengarna nu ramlat in, det blev ju nästan 14000 SEK, så det var ju tur att jag inte fotade statyn den där dagen, för då hade jag ju aldrig tagit kontakt med dom igen och dom hade aldrig fått tag på mig eftersom dom inte hade min adress!

Så nu hoppas jag att statyn kommer att ställas ut i nybyggda museet i Pythagorion så jag kan få mitt foto på ett eller annat sätt att rama in och hänga på väggen här hemma! Vi ska tillbaks till Samos i sommar så vi får väl se om museet har öppnat då!