Kalimera Grekland Santorini.

Utflykt till Vlychada, Akrotiri och calderan

Dagen började med väckning klockan 07.30. Jag gick upp och skrev, Camilla sov vidare. När jag tyckte att hon sovit nog väckte jag henne varsamt. Efter uppvaknandet gick hon till bagaren i Emborio och jag påbörjade frukosten.

Under frukosten planerade vi dagen. Var vi ska äta lunch brukar vara det första vi bestämmer. Innan vi gav oss av (vi hyrde moped igår, aldrig mer cykel) matade vi åsnorna som bor utanför vårt hus. Efter åsnematningen körde vi ner till Honeymoon beach och läste mejl och forum, uppdaterade Kalimera och bloggen.

Vlychada beach. Santorini.

Stora vågor på Vlychada beach.

Vi åt lunch på To Limanaki i Vlychada. Stranden i Vlychada tycker vi är en av de bästa på ön, mycket vackra omgivningar och härligt vatten. Om vinden ligger "rätt" - som idag - kan man magsurfa på vågorna.

Efter lunch puttrade vi sakta fram utmed lavavägarna på södra Santorini. Körde ner till Akrotiri, som fortfarande var stängt, och lär så vara året ut. I stället för att besöka Akrotiri körde vi till fyren som ligger så långt väster ut man kan komma. Vyerna härifrån är nästan lika sagolikt vackra som från "Fira-sidan".

Calderan på Santorini.

På bilden ovan syns ön Thirasia uppe till vänster, Oia vid horisonten, Fira till höger, vulkanerna Paleo Kameni och Nea Kameni mitt i bild och en av tre kraterstränder nere till vänster.

Efter fyren körde vi en timme eller två till. Det är extremt mycket trafik. (I förrgår inträffade en olycka, en död och en svårt skadad.) Väl hemma igen tvättade vi, tömde kamerorna och skrev. Vid sjutiden gick vi ner till Honeymoon (tar cirka 25 min). (Åsnorna fick hö.)

Spela spel på Santorini.

Ingen kväll utan tavli på Honeymoon. Michalis till höger.

Väl framme på Honeymoon kopplade jag upp mig mot internet och jobbade, Camilla läste grekiska och hjälpte till i köket. Efter middagen (vi åt bland annat rollo med insprängda ägg, så himla gott!) spelade vi tavli. Camilla är nybörjare, ändå spöade hon mig tre gånger och Michalis en gång. Däremot förlorade hon mot Paris (som är expert), men bara med en "plutt" (som Camilla säger).

Kring midnatt sa vi adjö till vår bröllopspool och åkte hem till Emborio för att sova.

Den hjärtformade poolen på Honeymoon Beach Hotel på Santorini.

För fyra år sedan gifte vi oss i den här hjärtformade poolen på Honeymoon Beach Hotel.

« Föregående dagStartsidan | Nästa dag »