Kalimera Grekland Skopelos.

Stränderna Stafilos och Velanio på Skopelos

Belöningen av en tidig kväll igår blev en tidig morgon idag. Vi vaknade redan vid sextiden. Utsövda. Det är inte svårt att sova gott på ett ställe som detta. Sovrummet är helt fantastiskt.

Min vana trogen började jag dagen med att gå till bagaren för att köpa färskt bröd. Jag mötte inte en enda människa (förutom bagaren förstås), bara denna trötta katt.

Katter och bagerier på Skopelos.

Den morgontrötta katten jag mötte på vägen till bagaren.

Tanken var att vi skulle äta en kort frukost och sedan gå ut och hyra en moped för att och börja utforska Skopelos på nytt. Nu blev det inte så, vi åt en lång frukost och njöt av den första morgonen i Grekland. Det var liksom inte läge att stressa iväg, för en mysigare frukostaltan än den här har vi aldrig ätit på tidigare.

Frukostaltanen på Pension 39 Steps i Skopelos stad.

Vi blev sittandes framför datorn längre än vad vi hade tänkt oss. Kom inte iväg förrän strax före lunch. Mopeden tog oss till Stafylos där vi till vår besvikelse såg att Taverna Pefkos slagit igen. Som tur var hade ägarna öppnat en ny taverna mittemot den gamla. Inte samma charm, men maten var lika god som förut, och utsikten var i det närmaste densamma, med andra ord alldeles underbar.

Taverna Stafilos på Skopelos.

Utsikten från Taverna Stafilos på Skopelos.

Stafilos beach. Skopelos.

Efter lunch gick vi ner till Stafilos beach där de var ganska folktomt. Många solstolar, men inga solbadare.

Velanio beach. Stafilos. Skopelos.

Vi fortsatte till Velanio beach, som ligger efter Stafilos, där var det ännu färre turister.

Vi fortsatte ännu en bit och kom strax fram till den nudistiska delen av Velanio. Där tog vi vårt första dopp på denna resan. Till och med badkrukan Janne badade! Tippar att det var runt 20 grader i vattnet, och mellan 25-30 i luften. Lite för kallt i vattnet tyckte även Camilla, men vad gör man inte för en bild. :-)

Nudism. Velanio beach.  Skopelos.

Resans första dopp på Velanio beach.

När vi kom hem vilade vi lite och jobbade mycket innan vi gick ut och åt middag. Vi hade tänkt äta på Annas Restaurang, men vi var fortfarande trötta efter resan och ville inte sitta trötta på en så "fin" restaurang. I stället gick vi till Platanos Square och käkade gyros. Inte dumt det heller. Innan vi gick ut och åt tog vi en liten runda i kastro för att se om Ouzeria Anatoli hade öppnat. Men det var stängt. Hoppas de öppnar innan vi åker härifrån.

Gyros på Platanos Square i Skopelos stad.

Platanos Square i Skopelos stad.

Det var varmare i kväll än kvällen innan. Inga problem att sitta ute och äta. Fleecen åkte inte på förrän vi gick hem. Väl hemma satt vi en stund på balkongen och njöt av tystnaden, och månen som snart är full.

« Föregående dag | Nästa dag »