Kalimera Grekland Skopelos.

En dag i Mamma Mias fotspår på Skopelos

Jag hade fått tips om ett nytt bageri som låg lite väl långt bort. Men jag blev så sugen på att smaka deras bröd att jag körde moped till bageriet. Brödet var värt resan. Det var så gott! Mötte inte mycket folk idag heller, det är inte många ute i våra gränder. Mest djur faktiskt.

Åsnor på Skopelos.

Som de här två sophämtaråsnorna.

Katter på Skopelos.

Och den här katten som såg som om den beundrade något...

Bougainvillea. Skopelos.

...och detta något var det här.

Idag gjorde vi utflykt i spåren av filmen Mamma Mia. Förra gången vi var på Skopelos var Mamma Mia bara i planeringsstadiet, så vi såg fram emot att se om det hade skett några förändringar efter filmens enorma succé. Men vi tyckte nog att det mesta var sig likt. Här kommer några bilder från dagen.

Milia beach. Skopelos.

Vårt första stopp var vid Milia beach.

Kastani beach. Skopelos.

Vi fortsatte till Kastani beach. Som ni ser är det inte mycket folk på stränderna.

Sedan körde vi den otroligt vackra vägsträckan till Mamma-Mia-kyrkan Agios Ioannis sto Kastri. Jag har hört från ganska många att de tycker att den vägen är otäck att köra och åka på, men det tycker inte vi, trots att vi båda är höjdrädda.

Väl framme vid klippan med kyrkan såg vi till vår stora lycka att räcket längs trappan som går upp till det lilla kapellet var nytt. Förra gången vi var här var det fruktansvärt otäckt att gå upp. När vi skulle gå ner tände vi ljus i kapellet och bad en bön att vi skulle komma levande ner igen.

Trappan som går upp till Mamma-Mia-Kyrkan på Skopelos.

Trappan som går upp till Mamma-Mia-Kyrkan.

Vi gick en runda uppe på klippan och tog några bilder. Vi märkte ingen skillnad mot vårt förra besök några år tidigare. Det bästa med ett besök här är det vackra utsikten och vägen hit, och den lilla stranden som ligger nedanför klippan. Stranden heter Kastri men kallas allmänt för Agios Ioannis beach.

Agios Ioannis beach (eller Kastri beach) nedanför Mamma-Mia-kyrkan på Skopelos.

Agios Ioannis beach (eller Kastri beach) nedanför Mamma-Mia-kyrkan.

Efter kyrkobesöket körde vi till Glossa där vi strosade runt i gränderna och njöt av stillheten i denna fina by. När det var dags för lunch körde vi ner till Loutraki som är Glossas hamn. Vi åt som så många gånger förr på Taverna Flisvos i Loutraki. Vi hade tänkt beställa in bläckfisk, men så såg vi en bläckfisk simma förbi oss (taverna ligger precis vid vattnet) och då ångrade vi oss och åt Grekisk sallad och Skopelospaj i stället.

Loutraki och Glossa på Skopelos.

Ginsten blommar fortfarande vilket vi uppskattar. Loutraki till vänster och Glossa till höger.

Efter lunchen puttrade vi sakta hemåt på vår moped. Vi stannade och badade vid underbara Hovolos beach. Det var vi och två andra par där. Inte heller i Panormos eller Agnontas var det folk. Var är alla undrade vi?

På kvällen åt vi middag Restaurant Perivoli som ligger nära Platanos Square. Ni som har ätit där vet hur vackert det är inne på restaurangen. Man sitter i en trädgård med fantastiska blommor och träd. Runtomkring odlas örter och grönsaker som används i matlagningen. Snacka om närodlat.

Restaurant Perivoli i Skopelos stad.

God grekisk mat på Restaurant Perivoli i Skopelos stad.

Camilla åt grillat lamm med yoghurt och koriander, och jag åt kyckling med rosmarin och dragon i en vinsås med champinjoner. Det var supergott! Skulle kunna äta samma rätter varje kväll för så gott var det.

« Föregående dag | Nästa dag »