Kalimera Grekland Skopelos.

Utflykt till Episkopi och Agnontas på Skopelos

Frukost på vår fantastiska altan som vanligt, fast ändå inte, för vi skulle på utflykt med vår hyresvärdinna Sofia denna dag, och vi var lite uppspelta. Sofia hade frågat oss om vi vill följa med på en privat visning av Episkopi som är en gammal kyrka i privat ägo. Och det sa vi så klart inte nej till.

Han som äger Episkopi heter Apostolis, han bodde i Sverige under juntatiden och talar svenska. Vi har kört förbi Episkopi många gånger och har alltid undrat vad som finns bakom murarna. Nu vet vi.

Episkopi. Skopelos.

Episkopi från utsidan.

Episkopi church. Skopelos.

Innanför Episkopi. Kyrkan och delar av omgivningarna.

Apostolis guidade oss runt i Episkopi på Skopelos.

Apostolis guidade oss runt i Episkopi.

Ägaren Apostolis bor innanför murarna och han guidade oss runt. Han guidade på engelska men pratade bra svenska efter att ha bott elva år i Stockholm.

Efteråt ville Sofia via oss en annan privat kyrka, där det också bor folk. På vägen dit bad hon oss stampa med fötterna hårt eftersom där fanns mycket orm! Vi hade stora problem med att komma in i kyrkan, när Camilla tog över gick det bättre. Hon fick även öppna kyrkan i Episkopi eftersom ingen annan lyckades. Innanför dörren möttes vi av en supersöt hund som hette Bobo, en prunkande trädgård med bland annat färska persikor, samt en vacker kyrka.

Kyrkor på Skopelos.

Vår hyresvärdinna Sofia, hunden Bobo och Camilla.

Vy över Skopelos stad.

När vi gick ut på terrassen möttes vi av den här vackra vyn över Skopelos stad.

Supemysiga Agnontas på Skopelos.

Efter denna händelserika och intressanta upplevelse körde vi till Agnontas för att äta en sen lunch. Den bestod bland annat av den godaste Gavros Marinatos vi någonsin ätit! Ägaren till tavernan frågade om vi kom från Finland! Det har vi aldrig hört förut, i regel tror folk att vi från Tyskland. Efter lunchen körde vi och badade vid Limnonari beach, som är vår favoritstrand på Skopelos.

Den godaste Gavros Marinatos vi någonsin ätit åt vi i Agnontas på Skopelos.

Den godaste Gavros Marinatos vi någonsin ätit åt vi i Agnontas.

Det var mycket varmare idag. När vi var ute och åt på kvällen behövdes ingen fleece, och inte heller någon långärmad tröja. Tydligen ska det bli ännu varmare framöver, och det känns redan. Skönt, för kvällarna har varit lite kalla.

Fullmåne på Skopelos.

Det var nästintill vindstilla denna kväll och fullmånen lös upp den vackra bukten.

Vi åt middag på Restaurant Klimataria. Jag åt lambshops och Camilla åt kleftiko. Fantastiskt gott! Camilla tyckte att det var den godaste kleftiko hon någonsin ätit!

Lambshops och kleftiko på Restaurant Klimataria i Skopelos stad.

« Föregående dag | Nästa dag »