Kalimera Grekland Telendos.

Från Chalki till Telendos via Kalymnos

Idag var vi uppe så tidigt att vi inte ens han äta frukost på balkongen. Båten till Kamiros Skala på Rhodos gick nämligen okristligt tidigt. Som tur var gick det att köpa kaffe ombord på den lilla båten.

Båt från Chalki till Kamiros Skala på Rhodos.

En kopp kaffe smakar alltid gott hur tidigt det än är på morgonen.

Under resan över till Kamiros Skala såg vi solen gå upp. Det var en fantastiskt vacker morgon. När vi kom till Rhodos var det tredje gången vi var på Rhodos inom loppet av en vecka. Vi fick vänta en bra stund innan bussen kom. När vi kom till Mandrakihamnen i Rhodos stad gick vi direkt till vännen KimTriton Holidays. Där köpte vi båtbiljetter till Kalymnos, och lämnade vår packning. Vårt kontor är ert kontor, sa Kim. Tack! Sedan åt vi långlunch på svenskägda Swedco. (Vilka mackor man kan köpa där!)

Kim på Triton Holidays.

Vännen Kim på Triton Holidays.

På eftermiddagen gick vi ombord på Dodekanisos Express som skulle ta oss till Kalymnos. Resan gick bra. Vi kom fram till Pothia på Kalymnos någon timme innan solens nedgång.

Vi tog en taxi till Myrties för vidare färd med båt över till Telendos. Jag hade ringt till GeorgiosOn The Rocks och frågat om han hade ett ledigt rum, men tyvärr hade han inte det. Eftersom vi bara kände till On The Rocks åkte vi över på vinst och förlust. Om det inte fanns rum på Telendos var det ju bara att åka över till Kalymnos där det brukar finnas gott om rum.

Båten från Myrties på Kalymnos till Telendos.

En trött Janne på väg till Telendos efter den långa resan från Chalki.

På båten över till Telendos fick jag ett visitkort av ägaren till Studio Evageli. Det tar vi sa jag direkt. Till Camilla. Inte till ägaren. Vi ville titta på rummet innan vi bestämde oss. Det behövde vi emellertid inte, det räckte med att se den gigantiska altanen med den näst intill chockerande vackra utsikten över Kalymnos majestätiska berg, helt i klass med bergen på Amorgos. Yes, sa vi! Kolla utsikten här.

Barba Stathis.Telendos.

En stilla kväll på Barba Stathis på Telendos.

Det var mitt tredje besök på Telendos och Camillas första. Hon föll direkt för den söta lilla ön. Även jag blev glad i magen. På kvällen gick vi ut och åt en mycket god middag på Barba Stathis.

« Föregående dagStartsidan | Nästa dag »