Kalimera Grekland Kreta.

Utflykt till Balos beach nära Kissamos på Kreta

Idag var den stora dagen under denna Kretaresa. Vi skulle fira en jämn födelsedag och det var därför vi var på Kreta med Janne den andre och Gittan (som var den som fyllde jämt). Vi hade tänkt vandra i Samariaravinen på födelsedagen men vädret tillät tyvärr inte det. Men vandrade gjorde vi ändå, fast inte så långt, även om vi själva blev långa under vandringen.

Morgonen började som vanligt med att jag gick till saluhallen och köpte färskt bröd. Dagen till ära köpte jag två olika bröd: ett vanligt grekiskt bröd och ett så kallat Fournibröd. Vi hade redan igår köpt bakelser och en blombukett i smyg. Sedan dukade vi upp ett dignande (nåja) födelsedagsfrukostbord hemma i vårt lilla rum.

Fira jämn födelsedag i Chania på Kreta.

Födelsedagsfrukostbordet.

I stället för att vandra i Samariaravinen bestämde vi oss att köra till Balos beach, där ingen av oss hade varit tidigare. Balos är en av Kretas häftigaste stränder och något man inte bör missa när man på västra Kreta Det går att åka båt till Balos från Kissamos, men vi bestämde oss för att köra bil dit för att slippa passa tider. Det regnade något förfärligt men vi struntade i det. Det kanske slutar regna, tänkte vi. På vägen till Balos stannade vi vid ett Supermarket och köpte picknicklunch.

Vad vi inte visste var att vägen till Balos inte var att leka med. Den var kort sagt i uselt skick, och så klart ännu värre nu efter allt regnande. Vi hade aldrig kört till Balos och vi hade vetat hur dålig vägen var. Men ju närmare parkeringsplatsen vi kom desto mindre villiga var vi att vända om. Efter 45 minuters tålmodigt körande var vi framme vid parkeringen, då avtog regnet. Tack!

Köra bil till Balos beach nära Kissamos på västra Kreta.

Vägen till Balos beach på västra Kreta. Observera att detta är den finare delen av vägen.

Från parkeringen börjar en stig (skylt finns) som efter 2,4 kilometer slutar ut vid Balos beach. Eftersom det hade regnat så ymnigt under flera dagar var stigen väldigt lerig, och blöt. Vi hade ganska roligt under vandringen till stranden, för leran gjorde att vi blev längre och längre för varje steg vi tog. Tur att vi hade mycket kläder med oss för det var ganska kallt.

Stigen som går från parkeringen till Balos beach på västra Kreta.

Den mycket blöta och leriga stigen till Balos beach.

Stigen till Balos beach på Kreta.

Vi växte flera centimeter av all lera som fastnade under sandalerna.

Det tog oss nästan 30 minuters klafsande i väta och lera innan vi såg den berömda stranden under oss. Eftersom vädret var som det var bestämde vi oss för att ha picknick ovanför stranden. Det hade börjat blåsa och elaka svarta moln skymtade bakom bergen. Att gå ner och bada var förstås inte att tänka på. Men vi var glada ändå och dukade upp vår födelsedagslunch på den plats som var minst blöt och lerig.

Balos beach på Kreta.

Vi var glada ändå, trots lera, väta och blåst, och vår medhavda lunch smakade fantastiskt!

Efter denna kulinariska födelsedagslunch klafsade vi den leriga stigen tillbaka till parkeringsplatsen. Vi var trötta men glada och nöjda när vi var tillbaka vid bilen igen. Det tog en stund att få bort all lera under fötterna. Sedan tog vi några djupa andetag och körde den hemska vägen till civilisationen igen.

The road to Balos beach in western Crete.

På väg mot civilisationen igen. Aldrig mer vi kör till Balos beach.

När vi kom hem var det vila som gällde. Att växa flera centimeter och sedan krympa lika mycket tog på krafterna. För att inte tala om den förskräckliga bilfärden som tog på oss mentalt. När vi vilat klart firade vi den jämna födelsedagen med champagne och bakelser på vår stora altan. Dagen till ära bjöds vi på en vacker fullmåne över gamla stan i Chania. På kvällen åt vi födelsedagsmiddag på Taverna Ela. Summa summarum blev det en mycket lyckad födelsedag, om än en ganska ovanlig sådan.

Fullmåne över gamla stan i Chania på Kreta, sedd från vår altan på Casa del Amore.

Fullmåne över gamla stan i Chania sedd från vår altan på Casa del Amore.

« Föregående dag | Startsidan | Nästa dag »