Kalimera Grekland Ios.

Stränderna Mylopotas och Kolitsani på Ios

Idag gick hela förmiddagen åt till att sitta framför datorn. Det är en aning svårt med disciplinen när man har denna utsikt från "kontoret", men det fick gå. :-) Vi bor som sagt på Hotel Avanti. Ett mycket bra hotell som vi gärna rekommenderar.

Boka Hotel Avanti här »

Poolen på Hotel Avanti i Chora på Ios.

Hotel Avanti i Chora på Ios.

Efter lunch gick vi fram och tillbaka till Mylopotas beach. Det är en mycket vacker promenadsträcka som får minnesbanken att jobba för högtryck.

Mylopotas beach på Ios är en av Greklands bästa - och vackraste - stränder.

Mylopotas beach är en av Greklands bästa - och vackraste - stränder.

När vi kom tillbaka till Chora igen vi gick den branta stigen ner till ljuvliga Kolitsani beach...

Kolitsani beach. Ios.

...där vi badade för första gången på säkert fem dagar.

Innan middagen gick vi en sväng ner till hamnen. Lika lugnt där som uppe i Chora. När vi kom upp till Chora igen passerade vi torget. Där satt jag och förfestade varje kväll under det glada 80-talet. Skillnaden mot idag är enorm. Då fanns det fyra enkla barer på torget, idag är barerna moderna, och det finns storbildsteve. Kändes sisådär att se alla som satt och tittade på fotboll. Men tiderna förändras och det är bara att acceptera.

Torget i Chora på Ios.

Middagen intogs på en restaurang i Chora. Inte alls samma klass som igår kväll, och absolut inte lika god mat som tidigare under resan. Men att komma upp i samma nivå som på Andros, Tinos och Syros är förstås svårt.

Vi sa att nu har vi lämnat Grekland och kommit till Turistland. Men det blev en bra kväll ändå, strömmen gick nämligen. På hela Ios! Helt plötsligt blev det kolsvart, och tyst. Först var det många som skrek, och det är inte så konstigt då det verkligen blev M Ö R K T. Ios gränder är inte att leka med ens när det är ljust, att gå vilse är hur lätt som helst, tänk då hur det är när det inte finns något ljus alls. Så tack vare mörkret blev det en minnesvärd kväll ändå.

Äta god grekisk mat på restaurang och taverna på Ios i Grekland.

Att äta middag i mörker har sina fördelar - det blir så mycket mysigare då.

« Föregående dag | Nästa dag »