Kalimera Grekland Ios.

Minnenas promenad på Ios

Idag har vi varit ute och kortvandrat. Bland annat till Valma beach som är en av mina favoritplatser i Grekland. Stranden, cirka 30 meter lång med stenig botten, är inte Ios mest idealiska strand. Här är det annat än stranden som lockar: tavernan, tystnaden, avskildheten och det fridfulla lugnet. Tavernan ligger alldeles fantastisk precis där vågorna rullar in mot land.

Valma är för mig en magisk plats, en oas, där jag med lätthet kan spendera många filosofiska timmar över ett parti backgammon och en öl. Kostas, som tidigare drev tavernan, finns tyvärr inte längre i livet, i stället sköter hans hustru Irini nu hans livsverk.

Valma beach.  Ios. Grekland. Greece.

Lilla underbara Valma beach på Ios.

Efter Valma fortsatte vi till klippbadet mellan Valma och hamnen. Också detta är en magisk plats som ytterst få går till. Strax innan man kommer fram till hamnen ligger den vackra kyrkan Agia Irini. Kyrkan välkomnar alla som kommer till Ios, och säger på återseende när man reser därifrån.

Agia Irini church. Ios.

Agia Irini church vid inloppet till hamnen på Ios.

När jag skulle visa Camilla Ios första gången kom vi dit mitt i natten, i mitten av augusti. Jag var spänd inför vad hon skulle tycka om "min ö". Hon hade innan rest runt i Australien och Nya Zeeland, och liftat en månad på Irland. Grekland var inte så spännande tyckte hon. Då. (Det är många år sedan, idag tycker hon lika mycket om Grekland som jag.) Vi hittade inga rum utan fick sova utomhus första natten, precis vid muren som ni ser till höger på bilden. Det tyckte Camilla var spännande, och vips gillade hon Grekland.

När vi kom till hamnen såg vi att campingen hade slagit igen. Något har hänt på Ios, det känns inte som ön har samma kraft längre. Eller är det bara detta krisens år som gör att man känner så. Helt klart är att här är jäkligt lite folk. Det är ändå början av juli. På hamnstranden är det knappt en människa.

Det finns så mycket att berätta om denna underbara ö. När vi kommer hem ska jag starta en tråd som heter "Minnenas Ios" där jag ska kåsera om allt roligt, konstigt och tokigt som hänt mig, och som hänt Ios, under åren.

Sunset. Ios. Greece.

Solnedgången sedd från toppen av Chora. Sikinos i bakgrunden.

Nu har vi kommit hem från ännu en underbar kväll på Ios. Innan vi gick ut och åt gick vi upp till "toppen", som ligger ovanför Chora, eller The Village, som de flesta säger. Solnedgången sedd från toppen slår det flesta andra solnedgångar i Grekland. Inte bara solnedgången är vacker, allt man ser från toppen är vackert, solnedgång eller ej.

Efter solens nedgång gick vi till Modesty Blaise och Ouzeri Katogi, stället som vi skrev om igår. Maten vi åt ikväll var ännu bättre än kvällen innan. Under våra två kvällar på Katogi har vi ätit sex olika maträtter, ingen av dem har vi ätit tidigare i Grekland. Kocken heter Georgios och han borde få en medalj för sin kokkonst. Vi gick igenom alla restauranger och tavernor vi ätit på under resan (ni vet att vi har varit extremt nöjda på nästan alla), men inget slår detta ställe!

Det finns bara sex sju bord ute, och två tre inne, så man måste var där i tid. Ikväll var det fullt, två bord med svenskar, resten greker. Den första timmen spelade de bara Haris Alexiou, resten av kvällen vi var där spelade de bara gammal rembetika. Vilket ställe detta är!

« Föregående dag | Nästa dag »