Öluffa i Kykladerna i september. Del 2.

Torsdag den 9 september
Vi åt frukost som vanligt på balkongen och gjorde oss därefter i ordning för ytterligare en dagstur med vår hyrda bil. Vi hade tänkt att ta oss till den mellersta delen av Naxos denna dag.

Färden gick därför över Galanado, Chalkio, Filotio och Aperathos. Vi bestämde oss också för att ta oss till Moutsouna Bay som ligger på den sydöstra delen av Naxos. Där finns också en utskeppningshamn och till denna går det också en linbana från Emery Mines som ligger nordväst om Kouronos. Vi fick aldrig klart för oss om det var någon sorts malm som per linbanan togs ner till hamnen och sedan hade skeppats ut därifrån. Vi blev inte heller säkra på om linbanan och utskeppningshamnen var i bruk, men det fanns stora högar av material intill hamnen som såg ut som någon sorts malm.

Vägen ner till Moutsouna var dock en särskild upplevelse. Den såg relativt nyanlagd ut och till stora delar så gick den utmed bergsväggen och på utsidan så fanns det på sina ställen mycket stora djup. På ett ställe låg också ett bilvrak som såg alldeles nytt ut, det hade med all säkerhet kört av vägen och störtat ett stort antal meter ner i en ravin. Vi hamnade dock lugnt och fint nere i den lilla byn och kunde konstatera att det var nästan vindstilla och mycket varmare på den här sidan Naxos.

Efter lite förtäring på en av dom små tavernerna och därefter en promenad så fortsatte vi vår biltur mot andra sidan av Naxos igen. Vi hamnade också denna dag så småningom på Plaka Beach för att få dagens havsbad. Den finkorniga sanden blåste även denna dag friskt över stranden och stundtals så kändes det som tusen nålstick på kroppen när det tog i som värst. Vi gav upp efter någon timma och åkte hemåt.

Denna kväll ägnade vi oss åt att läsa lite ur våra medhavda böcker och med en liten lättdrink så avslutade vi denna dag.

Fredag den 10 september
Efter avslutad frukost på balkongen så packade vi ryggsäcken med badkläder, lite att läsa samt lite frukt för att sedan ta vår hyrbil som vi hade för sista dagen och köra söderut på ön. Vi körde tills vägen tog slut och hamnade på ett ställe som heter Aliky. Där alldeles vid havet på en stor udde så ligger det en väldigt stor påbörjad "spökanläggning" som förmodligen är en påbörjad men aldrig färdigställd hotellanläggning som har slutat med konkurs eller dylikt för det såg ut precis likadant när vi var där senast i september 2001. Dom vi har frågat har inte vetat något om stället och det är ju lite egendomligt när nu det är en så stor anläggning.

Vi hittade en liten fin strand alldeles i närheten och låg där och badade några timmar. Under tiden vi låg där så kom det ett par killar som hade en hund med sig. Det är ju inte så ovanligt i sig men det som var lite kul och som vi aldrig sett förut var att hunden dök långt under vattenytan och från botten hämtade upp ganska stora stenar som "husse" kastade ut i havet. Att många hundar gillar att bada vet vi ju men att på skoj och frivilligt dyka efter sten massor av gånger är väl mindre vanligt.

Efter badet så tog vi oss tillbaka hem och lagade till kaffe och en liten likör som vi avnjöt på balkongen. Efter lite siesta, dusch och bokläsning gjorde vi oss i ordning för att gå och köpa färjebiljetter till Paros som vi tänkte åka till dagen efter. Vi var lite osäkra på om färjorna skulle gå för blåst hade det gjort sedan vi kom ner till Grekland och i några dagar så hade inga färjor gått alls.

Men nu trodde man att färjorna skulle gå så vi köpte biljetter till en snabbfärja som heter High Speed 3 och som skulle gå till Paros klockan 11.45. Efter inköpta biljetter så gick vi till en restaurang/taverna som heter Vassilis i gamla stan. Där åt vi en väldigt god Stuffed chicken med bland annat bacon och till detta en god flaska rödvin. Därefter hemåt för packning inför flytten nästa morgon. Dagen avslutades på sedvanligt sätt med en liten lättdrink på balkongen innan godnatt.

Lördag den 11 september
Vi vaknade till väckarklockan 07.30. Efter morgontoalett så åt vi frukost på balkongen. Jag åkte iväg med våra packade väskor till ett leave luggage inrättning vid hamnen och fick där också några tips om boende både på Paros och Antiparos. Killen på stället ringde också till Antiparos och kollade läget. Rum och studio fanns till en kostnad av 30 euro men innehavaren visste att den lilla färjan till Antiparos inte skulle gå på grund av blåsten så det blev inget bestämt.

Därefter återlämnades vår hyrbil och det började bli dags att att göra oss i ordning för avfärd. När jag åkte iväg med väskorna och bilen så såg Petros mor och far, som hade hand om Antony studios vid Petros frånvaro, lite oroliga ut och dom tänkte naturligtvis på en veckas obetald hyra. Men när dom förstod att hustrun var kvar uppe i studion så såg dom lite lugnare ut.

Vid 10-tiden så var vi då klara att checka ut och vi gick ner för att göra rätt för oss. Petros far gick då och hämtade en annan gäst som kunde både grekiska och engelska och som hjälpte till att tolka. Petros mor och far kunde inte ett ord engelska och förstod lika lite och vi å andra sidan kan bara några glosor grekiska så det var nödvändigt med tolk. Allt gick bra och vi fick gjort rätt för oss och tackade för den här tiden. Vi fick också ett par småpresenter när vi for och med en önskan om att vi skulle komma tillbaka.

Vi gick sedan ner till hamnpromenaden, gick ett litet varv och satte oss sedan på en kafeteria och drack varsin cappucino. Därefter tog vi oss ut till hamnpiren en kvart innan vår färja skulle gå. Där fick vi sedan stå i stark blåst i över en timma innan vår färja kom, således försenad. Vi kom sedan ordentligt genomblåsta och frusna ombord och fick våra numrerade sittplatser. Det var första gången vi åkte med en highspeed men den gick väldigt fint i vattnet även fast det gick riktigt stora vågor. Visst rullade det lite ibland men mycket mindre än vad man kunde föreställa sig.

Paros

När vi kom fram till Paros så hade färjan mycket svårt att komma intill färjeläget. De fick avbryta och backa ut igen och börja om flera gånger innan de lyckades få landgången på rätt plats. När vi kom iland så fick vi bekräftat att färjan till Antiparos inte gick på grund av den hårda blåsten. Det var som vanligt ett jagande av rumsraggare i hamnen och efter ett tag så följde vi med en kille efter att ha prutat ner hans pris från 35 till 30 euro för en studio. Det som återstod av dagen blev lite läsning och en promenad i gamla stan. Bland annat gick in och tittade i en av kyrkorna där det pågick ett barndop klockan nio på kvällen med massor av gäster, sång och böner.

Söndag den 12 september
Vaknade på morgonen och konstaterade att det var vackert väder men fortfarande blåsigt. Vi åt vår frukost på en för dagen ny balkong och gjorde oss därefter klara för att gå ner till hamnen och kolla om färjan till Antiparos skulle gå eller inte. Det skulle den inte!

Det fick vi reda på av en rumsraggare från Antiparos som ändå stod på plats på Paros och försökte att få folk intresserade av hans rum på Antiparos. Vi gick tillbaka till vår studio och packade ryggsäcken och gick ut för att se om det skulle gå att bada någonstans. Det fanns dock ingen beach inom gångavstånd där det skulle kunna gå att bada på grund av de stora vågorna som slog mot stränderna, men vi fick oss i alla fall en härlig promenad om än blåsig. Tillbaka igen så tog vi oss en fika och sedan blev det lite tid för läsning.

På kvällen tog vi oss en promenad i gamla stan och avslutade den med att äta en greksallad och stifado på Paros äldsta grekiska restaurang påstods det. Vi fick också avnjuta en fin solnedgång i havet på första parkett tillsammans med vår måltid. Det märktes också att det börjat lugna på med blåsten för denna kväll gick det att sitta ute och äta utan att behöva frysa. Dagen avslutades som vanligt med något läskande på balkongen.

Naxos på Kalimera » | Paros på Kalimera »