Resa i Kykladerna i juni. Del 2. Amorgos & Paros

Mån 21/6
Upp för att ta farväl av Naxos stad. Ett ställe med puls. Finns möjligheter för alla. Bergsåkning, bad med vågor, lugna vatten, fina flanerstråk. Nöjen i form av "Poppis" grill där matronan har koll. Discoställen som öppnade när vi gått hem. Pubar med lite klös i. Hit kan man definitivt återvända (om man behöver mer än lugn o ro)

Lisa o Elin gick efter frukost till St Georges beach för att träffa? Båten kom iväg 13:10 och på vägen ut ankrades Iraklis, Schoinoussa, Koufonisi innan vi vid 17 tiden anlände till Amorgos. På invägen fick vi sällskap av några delfiner. Kul värre.

Amorgos är den östligaste ön i kykladvärlden. Vi ankrade vid Katapola men blev direkt överfallna av hotellinnehavare från Egiali. Bra, för det var dit vi ville. En tur i bergen på serpentinvägar i minibuss på 1,6 mil. En underbar vik möttes oss och hotellet Palagos gick inte av för hackor. Fina fräscha rum för 30 euro/natt.

Ett snabbt bad i Egeiska havet nedanför alla tavernor vilka senare ska få sig besök. Restaurang serverade oss en varierad måltid. Vegetarisk, kyckling o pizza så stor att vi tog med halva hem. Senare såg Elin o jag England-Kroatien 4-2.

Tis 22/6
Upp till bageriet och vi beslöt oss för att vara kvar i Egiali idag. Lite halvsega i värmen. Badade oss igenom dagen. En 5-åring gör Susann sällskap på för henne djupt vatten. Samtalet förs på engelska men när S frågor var hon kommer ifrån vet hon ej. Hon simmar då upp och frågor sin mamma simmar sedan långt ut till mig och säger att hon kommer från Schweiz Gick upp mot byn Potamo men stannade halvvägs.

Till middan serverades förutom mycket god mat Sverige-Danmark 2-2. Spännande värre.

Ons 23/6
Upp före 8 för att ta lokalbussen mot lite sevärdheter o mysiga bad (på anmodan av Annelie o Janis) Blev dock sittandes i ett blåsigt Chora 45 minuter (miss i busstabellen av mig) i väntan på en buss som skulle ta oss till klostret Panagia Chosoviotissa och badet Agia Anna. Susann o jag tog oss ned mot klostret som är pampigt inbyggt i berget och är över 900 år gammalt och har 60 rum. Jag kom inte hela vägen in i kapellet då min klädsel ej var korrekt. Man får ej visa benen.

En lång snirklig väg tog oss till klippbadet som verkligen var inbjudande.

Vi tog 16:20 bussen hemåt mot Egiali och nu var det anslutning på bussarna. Ändå höll det på att gå på tok. En liten slummer innan middagen intogs samtidigt som solen försvann i vattnet.

Tors 24/6
Frukost på altan. Susann o jag tog sedan lokalbussen upp mot Lagada. Elin o Lisa kvar på stranden. Bussturen upp tog 6 minuter. Vi gick sedan ned mot den pyttelilla kyrka som hänger mot berget. Endast plats för 1 besökare samt prästen. Krånglig vigsel!

Sedan försökte vi ta åsnestigen till Tholaria men på något sätt kom vi fel och hamnade i en slags vattenfåra från bergen och terrängen blev nästan ogenomtränglig. Till slut efter ha bänt bort åsnetaket kom vi in på gåbar mark och liftade sedan med åsneägaren ned mot Egiali.

Tjejerna satt på E steki för sen lunch. Vi gjorde dom sällskap innan vi badade.

Intog middag tillsammans med storbilds-tv på Asteria och såg Portugal - England.

Fre 25/6
Midsommarafton och för mig första gången utanför Sverige. Känns inget speciellt faktiskt. Nog värre för tjejerna. Janis o jag tog en härlig vandring från Egiali upp mot Lagada tog ca 35 min. Fyllde på vattenflaskorna och loodade ned mot utgångsplattsen mot Thorilla. Den gången gick jag rätt. Vi gick den övre vägen med en härlig utsikt över 4 byar. De nyss nämnda samt Potamos. Vi såg även havet på båda sidor mellan bergen. Efter 1 timme och 30 minuter når vi Thorilla. Går in i ett härligt gammalt fik som verkade ha allt. Går sedan stora vägen nedåt med bedårande vyer och får ett härligt bad som belöning.

Tidig middag i gränden och sedan bort mot Asteria och dess storbilds-tv. Såg Grekland något överraskande vinna över Franrike. Jubel på restaurangen när dom gjorde 1-0. Eftersom jag inte jublade lika mycket undrade killen bredvid (busschauffören) om jag var fransman. Kallinitscha.

Lör 26/6
Upp före 5 då vi ska mot Paros
. Fick skjuts av hotellvärdinnan som skulle hämta nya resenärer. Såg för första gången soluppgången i Grekland. I detta fall från akterdäck. Åkte samma rutt som hit d.v.s Koufonisi, Schinoussa, Iraklis och Naxos innan vi 10:30 kom till Paros. Snabb kontakt med Spyros vilket ledde till Diamondo. En halvseg eftermiddag utan bad då Parikia inte inbjöd till det. Åkte några varv med en fyrhjulig jeep som dock ej vart hyrd. Tidig middag tillsammans med kompisar till Annelie o Janis. Senare Sverige-Holland SUCK!

Sönd 27/6
Fixade en jeep för 30 euro som tog oss upp mot Naoussa och dess bad
. Mycket stillsamt. Åkte sedan runt hela Paros. Santa Maria baden i norr Piso Livadi och pounta på östkusten också mycket badvänligt. Discobadet kan vi undvara.

Sista kvällen och middag intogs vid kajkanten. Lisa blev avmålad riktigt bra. Blev nedkörda av hotellvärdinnan till båten som skulle gå 00:05 men kom iväg 01:00. Båten var fullbelagd ty Paros var den sista ön den hämtade folk på innan Pireus.

Somnade först kort men att ligga på plastbänk utan underlag kräver mer medvetslöshet än jag har. Lisa vaknade vid 03:30 och vi gick ned och hittade några cigarrfåtöljer och lyckades slumra till en stund.

Vi ankrade fastlandet 06:20 och tog en enklare frukost där vi startade resan. Tog flygbussen men vägarbetena gjorde att turen tog 1 timme 45 minuter. Hinner dom bli klara till OS som startar den 13/8.

Småhandlade på taxfree innan vi lyfte 12:30 lokal tid. Landade Arlanda 15:20 svensk tid. Brorsan hämtade och det var skönt med skjuts ända hem då natten varit sömnlös för de flesta.

Har nog svårt att smälta alla intryck på kort tid men många oförglömliga vyer har skådats. Är förtjust i den grekiska gästvänligheten och generositeten greklands öar visar upp.

Huruvida Lisa o Elin upplevt turen återstår att se. I sinom tid kanske dom uppskattar den ännu mer än vid själva tillfället.

Sänder en tacksamhetens tanke till Annelie o Janis som dels såg till att vi kom iväg och de många erfarenhetssynpunkter de gav oss. Att dom sedan i mitt tycke är ett mycket trevligt, smidigt ressällskap gjorde resan ännu bättre.

Hälsningar Thomas Söderlind

Amorgos på Kalimera » | Paros på Kalimera »