Öluff till genuina öar i Kykladerna. Anafi.

Anafi

Anafi är en mycket lugn och mycket karg ö, med fina bad. Det går en asfalterad väg från ena änden av ön till den andra med en avstickare till hamnen. Det enda "hindret" på vägen var Chora som låg lite avigt till från övriga delar av ön, i övrigt finns det bara ett och annat hus utanför Chora. Kargheten gjorde att ön kändes lite ödslig för oss, vi som kom från två mycket grönskande öar. Choran var däremot "kemiskt ren" från allt tingeltangel, vilket var mycket befriande. Men lägenheten på Villa Galini den glömmer vi inte, det var bland resans bästa boende.

Boende: Villa Galini tel+3022860 61279 och fax +3022860 61379
Moppe: Margarita Gavala tel +3022860 61292 mob +30974648496

Anafi, ankomstdag, lördag

Efter 14 timmar till sjöss (två timmar försenade), visserligen på ett mycket lugnt hav (vi hade i alla fall tur med vädret) nådde vi Anafi. Det blev totalt 10 öar som vi såg på vägen, Tinos-Syros-Paros-Naxos-Folegandros-Sikinos-Ios-Thirassia-Santorini-Anafi! Vilken utflykt vi såg många av våra gamla och de som skulle bli våra nya vänner bland öarna, det var trots allt lite spännande.

När vi insåg att vi skulle komma fram till Anafi runt kl 23:00 så ringde vi till Villa Galini och bokade, det kändes inte bra att börja leta rum för natten efter kl 23:00. Vår värd Nicko mötte oss i hamnen i en vit Suzuki helt enligt dotterns instruktioner, sedan färd uppför backen till Chora. Villa Galini ligger på den första gatan i Chora in till vänster vid Ta Plagia Café, gatan går i en S-kurva. Först vänster förbi posten (Nicko är postmästaren) och sedan höger (där ligger Ta Plagia rooms to let in till vänster) och vidare en femtiotal meter längre fram på gatan, på höger sida ligger Villa Galini. Vilket boende, en lägenhet som hade sovrum i nedre delen, med kök och badrum en halvtrappa upp. Lägenhetens uteplats har en härlig utsikt ut över havet och Anafi. Utrustad med AC, TV och ett fullständigt utrustat kök, 40 €.

Vår värd Nick tog oss med till en taverna, förmodligen någon släktings. Vi fick lite energi efter att ha ätit lite och druckit lokalt rödvin, det var mycket syra i det, vinet kunde göra vilken vinäger som helst grön av avund! Sedan intog vi vår lägenhet och sängarna i synnerhet.

Anafi andra dagen, söndag

Vi hade en ljuvlig morgon på altanen med frukost och utsikt över ett helt fritt hav ända bort till Kreta som ligger utom synhåll 10 mil bort. Vi hyrde moppe hos Margarita längre upp på gatan granne med posten, 13 € per dag, även de hade en hjälm som passade PA!

Vi körde på den nyasfalterade vägen västerut mot Vagia. Vi mötte en MC och två bilar på hela vägen t/r Chora. Som vanigt var det vägskyltar ibland och ibland inte. Det var en del mäktiga vyer, men mycket kargt och kalt. Efter den första utflykten körde vi österut bort mot klostret och Kalamosklippan, vägen var lika bra åt det hållet (en del EU-pengar hade tydligen gått åt, totalt 60 km väg av det 20 km asfaltväg på ön). Stränderna låg på rad längs vägen, vi saknade lite, spänningen med en mer bruten kust, där det kommer nya vyer bakom nästa krök. Vi stannade vid klostret och tittade bort mot den mäktiga klippan 450 m över havet. Vattnet nedanför klostret såg helt otroligt klart och rent ut.

Därefter körde vi vägen västerut igen mot stranden Megalos Rouykas, men först en välbehövlig öl på tavernan med vid stranden. Stranden var mycket fin med ett antal träd som kunde ge skugga, men det var en mycket varm dag, det var nästan så att vi inte klarade att ta oss upp och ner till stranden utan att bränna fötterna. Vi åt en alldeles utsökt lätt lunch på tavernan (den heter också Rouykas).

På hemvägen kollade vi hamnen och Klissidistranden, just nu är inte hamnen något boende alternativ, eftersom de håller på med tillverkning och utläggning av vågbrytare i hamnen. Det såg mest ut som ett industriområde. Sedan letade vi efter en väg att ta oss norrut på, efter ett par misslyckade försök. Vi kom bl.a. till helikopterplattan, men så småningom hittade vi vägen mot Vrissi, men den var stenig, mycket stenig, efter att vi nått bergskammen på den norra sidan då vände vi. Våra små stjärtar hade blivit alldeles ömma.

Hem till den härliga lägenheten kom vi och fick en för tillfället mycket nödvändig vätskekontroll, en GT på den ljuvliga altanen. Lite insmortning och siesta, sedan utgång. Vi började få lite flygande holländaren känningar, Anafi föll inte på läppen, vi måste vidare genast eller åtminstone om några timmar. Men vi tog en rundvandring i Chora, en helt bedårande utsikt uppifrån de sydvästra delarna av Choran, några hus låg precis ute på klippan med havet som granne långt nedanför. Vi var ganska hungriga så det blev en hel del äte på To Steki. Auberginer i ugn, köttbullar med sås (Anafi specialité), lite sallad som sköljdes ner med vitt vin som var betydligt snällare mot tungan än gårdagens röda, 22 €. Det satt fint efter dagens hetta och utflykter.

Flygande holländaren I, fick PA att gå och kolla färjetider hos Jeyzed Travel mitt i byn. Det blev lite kalabalik först eftersom vi fick felaktiga avgångstider (av Jeyzed Travel) till Sikinos, måndag kl 07:45, ingen avgång på tisdag, men väl på onsdag kl 10:00. Men det var fel avgången på måndag var kl 10:00, då funkade det med återlämning av moppe och betalning av rum. Vi betalade rummet på kvällen, så hade vi PA:s pass i fickan igen. (Jeyzed Travel ligger bra till mitt i byn och har tillgång till alla färjetider mm, säljer biljetter till vissa färjebolag. Men innehavaren verkar mest vara intresserad av att försöka få folk att stanna kvar ett ytterligare antal dagar på Anafi. Lite väl sent påtänkt eftersom man oftast kommer dit och frågar om avgångstider när man väl skall lämna ön).

Tredje dagen måndag

Det var så lugnt och tyst att det var lite skämmigt att starta moppen för färd mot bageriet, inte ett ljud hördes. Vi åt en sista frukost på altanen med den vidunderliga utsikten. En sista koll av packningen. Sedan gjorde vi en "½-grek", vi körde oss och bagaget i två omgångar till busstationen, (en "hel grek" då kör man allt på en gång)! Bussen gick ner till hamnen 1 €, avgång kl 09:00. Biljetter till färjan köpte vi hos Blue Star Ferries i hamnen, det är samma trevliga unga dam som äger biljettkontoret, tavernan och några rooms to let. Biljett till Sikinos med Nissos Thira avgång kl 10:00, 9,30€. Färjan försenad två timmar beräknas komma klockan 12. Vi kom iväg, mot Santorini, Thirassia, Ios, Folegandros och sedan Sikinos. Det blev mycket vila på däcket för PA, penicillinet tog tydligen lite krafter, lite nässelutslag också. Det kändes bra med lite extra vila.