Flyg- och båtluffa i Grekland. Del 2. Naxos & Patmos.

Naxos

Efter fem dagar lämnade vi med viss tvekan Aliki och Paros för vidare färd mot Naxos. Vi hade haft internetkontakt med Koralli Hotel i Naxos stad och, som vi trodde, förbokat ett rum vid St Georgios beach. Det visade sig inte stämma och vi blev efter lång väntan anvisade ett annat av Korallis alternativ, ett sunkigt rum med utsikt mot en mur. Vi ställde in väskorna och gick genast ut på rumsjakt.

För ca tio år sedan bodde vi på Lefkes Studios med en skylt på husets gavel som upplyste om att endast "Married Couples" var välkomna. Värdinna då hette Maria men nu hade hennes sonhustru tagit över verksamheten och även moderniserat lägenheterna. Ett utmärkt boende i ett lugnt område i Naxos stad och med bara någon minuts promenad till St Georgios beach. Vi bokade genast rum där och hämtade våra väskor från Korallis utan sura miner från något håll.

Under en organiserad rundtur vid ett tidigare besök på ön hamnade vi i Pyrgaki, en tämligen öde by vid en lång strand på öns sydvästra sida. Vi tog nu lokalbussen till denna by, steg av vid ändhållplatsen och promenerade några hundra meter tillbaka till en taverna som uppfyller alla krav på en typisk bytaverna, d v s man går in i köket och pekar på det man vill ha av vällagad grekisk husmanskost. Inga turistmenyer inom synhåll. Att stranden finns på ett stenkasts avstånd gör inte upplevelsen sämre. Vi upptäckte sedan att det fanns en busshållplats vid tavernan. Stranden är ca 500 m lång och vi var de enda badande med undantag för några ungdomar på strandens andra ände. Vid ändhållplatsen pågick uppförandet av en stor stugby så stranden kanske inte förblir öde så länge till.

Pyrgaki. Naxos.

Under en uppsaliensisk kalimeraträff i våras hemma hos oss insåg vi att vi troligen skulle befinna oss på Naxos vid samma tillfälle som ett par andra kalimeror, Anna-Carin och Anders, och vi bestämde att vi skulle hålla SMS-kontakt när tidpunkten närmade sig. Vi träffades på en restaurang vid stranden i Agios Prokopios, en underbar kväll med god mat och dryck under utbytande av nyvunna erfarenheter.

Vi hade också planer på att besöka Agia Anna nästa dag eftersom vi vid ett tidigare besök på ön funnit stranden utmärkt och utrustad med ett par tavernor. Anna-Carin och Anders avrådde oss från att åka dit om vi ville behålla den minnesbilden. Andra förhållanden lär nu råda vad vi förstod av deras beskrivning.

Vi åkte även lokalbuss till Sangri, en by som egentligen består av tre delar i Naxos inland, för att se på Dimitras tempel. Väl framme i byn frågade vi oss fram men fick undvikande svar. Åkte vi bil, moped eller cykel? - Det är långt och inget att tänka på om man promenerar i värmen, informerade oss en gammal dam som pekade ut riktningen och med viss svårighet följde oss en liten bit. Vi började promenera men vände ganska snart eftersom något tempel inte uppenbarade sig. Byn verkade nästan öde, det enda som hördes var vindens sus och några barn som lekte. Något torg hittade vi inte men byns enda och prisbelönade taverna försåg oss istället med god mat och dryck.

Man får dock se upp om man åker till byar utanför allfarvägar. Det är inte säkert att busshållplatsen där man blev avsläppt är densamma som bussen stannar vid på återresan. Vi hade tur och frågade en förbipasserande ung dam om vi stod på rätt ställe för återresa till Naxos stad. Nej sa hon, den ligger vid nästa gatukorsning ca 500 m bort. Vi kom välbehållna tillbaka.

Någon förmiddag tillbringade vi på St Georgios beach, en utmärkt strand om man är där i god tid före lunch och innan den blir överbefolkad.

Färjor mellan ögrupper kan ibland vara sällsynta, så även mellan Naxos (Kykladerna) och Patmos (Dodekaneserna). Denna resas enda nattfärja som bara gick måndagar kl 03.30! embarkerade vi efter en promenad mitt i natten genom en nästan öde Naxos stad.

Patmos

Patmos stad var sig likt. Betydligt färre turister jämfört med Naxos. Kafé Houston vid torget hade åter öppnat, men nu med en åldrig dotter som enda servitris. Stranden Meloi är smal, lite stenig och har många skuggande träd. Tavernan där fick också besök av en buss grekiska pensionärer med sedvanligt grekiskt kaos som följd.

Ett alternativ på andra sidan av Patmos stad är byn Grikos som trafikeras av lokalbuss. Vid den fina stranden finns skuggande träd och ett par tavernor. Väl värd ett besök.

Grikos. Patmos.

Återresan med buss gick via klostret med en hänförande utsikt över staden och ön. Vi bodde som vanligt på Hotel Diethnes, ett centralt och enkelt boende med balkong, kylskåp och AC.

Naxos på Kalimera » | Patmos på Kalimera »