|  | 
|  | 
| 

| |||
| 
 | |||
|  Sv: Bekri Meze-oppskrift 

Jeg har mange   Har du sjekket under Om Grekland i venstre marg? Du finner masse oppskrifter der også. Ellers prøver jeg å sende mine til forumet når jeg husker å ta bilde av dem. Synes nemlig at det er mye kjekkere å lage mat når man kan se hvordan det skal se ut til slutt, og regner med at mange kalimeralesere har det på samme måten. Er du på jakt etter en bestemt oppskrift er det bare å spørre  . Lager ofte mat sammen med mine greske venner, og plukker opp gode tips underveis! | 
| 

| ||||
| 
 | ||||

När vi har nästa kalimeraumefest hoppas jag hinna fotografera alla rätterna innan vi hugger in på maten.  Eva | 
| 

| ||||
| 
 | ||||
|  Sv: Bekri Meze-oppskrift Citat: 
 "Om Grekland" og vil gjerne vite hvem av dem som er a l l e r best  Det blir første gangen jeg forsøker meg på Bekri Meze   | 
| 

| |||
| 
 | |||

Jeg lager egentlig bekri meze uten oppskrift etter hvert, men denne er den beste, særlig om du marinerer kjøttet. Den andre du nevner er den enkleste, men også god.   | 
| 

| ||||
| 
 | ||||
   Oppskriften lover godt , jeg får vann i munnen av å lese   - og marinere kjøttet skal jeg gjøre  - da holder det med 2 timer vel ? Jeg er redd for tørt kjøtt og synes 200 gr så lenge som 3 timer høres litt mye ut, men? | 
| 

| |||
| 
 | |||

Mariner så lenge du har tid til, 2 timer er minimum, et døgn eller 12 timer er bedre. Poenget med at kjøttet skal bake lenge er at det skal få den typiske greske kvaliteten = det faller omtrent fra hverandre. Derfor må du kjøpe kjøtt av "dårlig kvalitet". Snakk med slakteren, så får du riktig type. I Hellas sier jeg "Hirino yia Bekrí mezé" til slakteren, men det er sikkert ikke mye til hjelp i Norge  Når det er sagt, kan du vel kjøpe kjøtt av forholdsvis god kvalitet og ovnssteke det i forholdsvis kort tid...??? | 
| 

| ||||
| 
 | ||||
  - jeg vil marinere kjøttet over natten, som det står i oppskriften  Det var steketiden jeg tenkte på, 2 eller 3 timer, kjøttet blir jo mørere når det er marinert, vil g j e r n e ha gresk resultat / kjøtt som "faller fra hverandre"  - k a n s k j e jeg forsøker med litt lavere temp enn 200 gr   | 
| 

| ||||
| 
 | ||||
  - resultatet ble fantastisk godt  - maten ble satt s t o r pris på av både store og små  - vi var 9 tilbords og hadde Bekri Meze som hovedrett så jeg laget en s t o r porsjon. Vi hadde " Patates Panou", kjempegode de og  , gresk salat og RETSINA ( til de store) | 
| 

| |||
| 
 | |||

Veldig kjekt det falt i smak, Kari, og at du brukte oppskriftene mine.    | 
|  | 
| 
 |  |