Kalimera Grekland Kreta.

En stillsam dag i Chania på Kreta

Ja, då var då dagen kommen när vi skulle ta farväl av Janne den andre och Gittan. Kändes sorgligt. Så mycket kul vi har varit med om under de här två veckorna. Vi har mycket att prata om när vi kommer hem igen i höst.

Det hände inte mycket denna dag men några bilder vill jag ändå visa.

Småbåtshamnen i Nea Chora väster om Chania på Kreta.

Vi gick till småbåtshamnen i Nea Chora och tittade på båtar.

Stadsparken i Chania på Kreta.

Vi gick till stadsparken i Chania och förundrades av detta märkliga träd.

Restaurant Tamam. Chania. Kreta. Crete.

Vi åt lunch på Tamam i Chania.

Taxi eller buss från Chania till flygplatsen.

Vi hjälpte Janne den andre och Gittan med packningen till bilen.

De allierades kyrkogård i Souda-bukten öster om Chania på Kreta.

På vägen till flygplatsen såg vi De allierades kyrkogård i Souda-bukten från ovan.

Väl framme på flygplatsen sa vi på återseende till Janne den andre och Gittan. De ska så småningom hämta oss på Bromma när vi kommer hem till Sverige igen, men den dagen ligger fortfarande långt borta, typ en månad.

När vi kom hem till Chania igen lämnade vi tillbaka hyrbilen och kunde konstatera att vi hade kört 199 mil under vår tre veckor långa Kretavistelse. 199 mil - då har man sett mycket!

Vi satte oss sedan på vårt rum och funderade på vad vi skulle göra härnäst. Att vi var klara med Kreta var vi på det klara med. Vi kände inte för att luffa runt något mer, vi ville vara någonstans där vi bara kunde vara, och där vi kände folk. Valet stod mellan Santorini och Naxos. Efter mycket funderande bestämde vi oss för att åka till Naxos. Det gick en båt från Heraklion till Santorini om två dagar, och från Santorini gick det en båt till Naxos senare samma dag. Så fick det bli!

På kvällen åt vi middag på Taverna Kalderimi som ligger utanför vårt pensionat. Vi var lite nedstämda, det blir ju så när man tar farväl av människor man tycker mycket om. Maten var som alltid god, och som alltid fick vi en karaff raki till "efterrätt". Så i stället för gravöl drack vi gravraki.

Raki. Chania. Kreta. Crete. Restaurant.

Gravraki på Taverna Kalderimi i Chania.

Georgios, som är kock och ägare på Taverna Kalderimi, berättade att det skulle vara en stor fest nästa dag någonstans i bergen väster om Chania. Ville vi haka på, frågade han? Vi var tveksamma eftersom vi skulle åka med en tidig färja dagen efter festen. Men efter lite dividerande sa vi ändå ja. Något vi skulle ångra djupt nästa dag.

« Föregående dag | Startsidan | Nästa dag »