Kalimera Grekland Naxos.

Höst i Sverige och vinter på Naxos

Det är inte bara lågsäsong nu, det är även vinter. Åtminstone om man ska tolka grekernas klädval. Det verkar som alla hängde in sommarkläderna den 1 november, utan att bry sig om det egentliga vädret. Det flesta är rejält påbyltade. I morse när Camilla gick till bagaren iklädd linne, kjol och flip-flops mötte hon två grekiska kvinnor klädda i jeans, vinterjackor (med pälskrage!) och stövlar. Är det vinter så är det verkar vara mottot. Att det är över 20 grader spelar ingen roll.

Efter frukost körde vi och hälsade på Vaggelis och Effie i Agios Prokopios. Hotellet var förstås stängt för säsongen och en viss renovering pågick. Vaggelis skulle bland annat lägga nya klinkers runt poolen.

Agios Prokopios Hotel på Naxos under vintern.

Agios Prokopios Hotel höll på att renoveras.

Sedan körde vi till Stamatis Horse Riding i Agia Anna. Här skulle ridas häst. Även jag. Om än motvilligt. (Camilla har lurat mig en gång tidigare. På ön Aspö utanför Karlskrona. Efter den ridturen bestämde jag mig för att aldrig mer sätta mig på en hästrygg.) Jag hade tur, Camilla otur, det var stängt. Men känner jag Camilla rätt - och det gör jag - har hon inte gett upp. Vi SKA rida häst längs Naxos öde stränder. Så är det bara.

Stamatis Horse Riding. Agia Anna. Naxos. Grekland.

Stamatis Horse Riding i Agia Anna var stängt för dagen. Som väl var.

Själv föredrar jag apostlahästarna. (Var kommer det uttrycket ifrån?) Dessa apostlahästar kom till användning när vi innan lunch gick en timme längs strandkanten på Plaka beach. Till skillnad mot för några dagar sedan var vi inte ensamma, hela fem personer såg vi på stranden. Vi gick barfota längs med stranden, dels för att det är en underbar känsla att gå barfota längs en sandstrand, dels för att vi inte vill använda våra nya Teva-sandaler i onödan. :-)

Plaka beach på Naxos i november.

En timmes barfotavandring längs Plaka beach gör själen gott.

Lunchen åt vi än en gång Fotis Taverna i Agios Prokopios. Vi åt kalamari. Färsk kalamari! Det är inte ofta man får äta färsk kalamari. Under sommarhalvåret serveras i regel fryst. Skillnaden mellan färsk och fryst kalamari är enorm. Det gäller att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Som alla andra dagar vi har ätit lunch på Fotis var vi ensamma. Undrar hur länge han kan hålla öppet?

Lunch på Fotis Taverna ovanför stranden i Agios Prokopios på Naxos.

Vi åt som vanligt lunch på Fotis Taverna ovanför stranden i Agios Prokopios.

Äta färsk kalamari på Naxos i Grekland.

Färsk kalamari! Mums!

Vi gick ut lite tidigare denna kväll. Vi skulle nämligen åka med några vänner och äta middag i Melanes senare på kvällen. När vi gick förbi Grotta beach, på väg till vår ouzeria för att ta kvällens ouzo, visade sig vädret från sin mest oroliga sida.

Grotta beach och Portaran i Naxos stad.

När ouzon var avnjuten gick vi som vanligt en runda i hamnen. Nu hade det tillkommit fler kalamarifiskare, men fångsten var fortfarande blygsam. De flesta går hem tomhänta. Några få har tur och lyckas fånga en eller två. Desto fler får de som har tillgång till båt. Lanternor från en mängd små fiskebåtar lyser från det annars så becksvarta havet.

Fiska på Naxos.

Fler och fler kalamarifiskare står i hamnen och väntar på att det ska börja nappa.

Vi skulle som sagt åka till Melanes och äta middag med några av våra grekiska vänner från Naxos. Melanes ligger cirka sju kilometer utanför Naxos stad, och där finns en av Naxos bästa restauranger: O´Georgios. Vi har varit där förut ätit och såg verkligen fram emot ett besök. Gissa om vi blev snopna när vi kom fram, hela tavernan var abonnerad!

Vi åkte allihopa tillbaka till Naxos stad och gick till Metaxi Mas. Igen. Vad åt vi där? Grillad färsk kalamari förstås! En av våra vänner berättade att han under några år på sextiotalet hade jobbat som slaktare där Metaxi Mas nu ligger. I samma lokal. Då fanns det sex små slakterier i den smala lilla gränden. På den tiden - innan turismen tog över - sjöd gränderna av liv. Och fattigdom. Mer om det en annan gång.

« Föregående dag | Startsidan | Nästa dag »