Kalimera Grekland Naxos.

En lugn dag med filosofisk lunch på Naxos

I morse vaknade vi av rödhakens vackra sång utanför vårt fönster. Lika vackert och lika ljuvligt som att vakna till vågornas sorl. Nu bor vi ju inte vid havet så vi är så tacksamma för den lilla söta rödhaken. Frukosten avnjöts på balkongen iklädda shorts och t-shirts. Att det kan vara så varmt så sent på året förvånar oss.

Efter frukost hyrde vi en bil för nästan inga pengar alls (12.50 €/dygn). Det finns få uthyrare och det finns få turister. Vi hyrde den utan något slutdatum eftersom vi inte vet hur länge vi ska stanna på Naxos.

Vi har vaga planer för de kommande dagarna. I morgon eller i övermorgon ska vi rida häst (jag skrev vi, Camilla har övertalat mig att följa med), en annan dag (inte bestämt när) ska vi följa med några vänner och göra yoghurt vid deras farm. Det förstnämnda ser inte jag fram emot, men det där med att göra egen yoghurt ska bli spännande.

Teva-sandaler på Naxos i Grekland.

Efter frukost kastade vi våra kära, men väldigt slitna, Teva-sandaler. Tack för den här tiden!

På Naxos kan man fylla på sina tomma vattenflaskor i vattentappar. Gratis och gott.

Sen fyllde vi på våra vattenflaskor en av Naxos många vattentappar. Mycket gott vatten!

Nu när vi har bil kanske ni tror att vi skulle ska köra runt på ön. Men inte det inte. Vi är inte riktigt redo för några längre utflykter ännu. Idag körde vi bara till Agios Prokopios för att äta lunch på Fotis Taverna. Det gäller att passa på så länge han har öppet. (Tror nog att han stänger vilken dag som helst med tanke på hur få turister här är.) Vi delade på en grekisk sallad (så klart) och en stor tallrik gigantes. Mycket gott. När vi ätit klart satt vi länge och filosoferade över livet. En fin stund.

Fotis Taverna ovanför stranden i Agios Prokopios på Naxos.

En filosoferande Janne på Fotis Taverna ovanför stranden i Agios Prokopios.

På kvällen gick vi ånyo och drack varsin ouzo innan middagen. Sedan gick en runda i hamnen och ut till den yttre piren, där Express Skopelitis lägger till. Men Skopan var inte på plats, hon tillbringar alltid nätterna i KatapolaAmorgos. Ute på piren stod det några som fiskade kalamari med dåligt resultat. En enda kalamari hade de fått. Men om några dagar kommer kalamarin in för att leka här i hamnen. Det ser vi fram emot. Gissa var vi åt kvällens middag? Du hade rätt, vi åt på Metaxi Mas!

Kastro i Naxos gamla stad

Kastro i Naxos stad är så himla vackert på kvällen. På dagen också för den delen.

« Föregående dag | Startsidan | Nästa dag »