Kalimera Grekland Samos.

Resa från Telendos till Samos via Kalymnos

Vi åt en lång och lite sorglig frukost på vår underbara altan. Det kändes inte alls bra att lämna Telendos, men eftersom det inte finns tillgång till internet på Telendos så har vi inget val.

Efter frukost tog vi båten över till Kalymnos. Hälsade på Katerina på AVIS, och tog sedan en taxi till Pothia. Strosade runt lite i stan. Mickey Olsson var försvunnen så vi var tvungna att leta rätt på honom. När vi gick förbi en tvättsvampsaffär fick jag en uppenbarelse och gick in. Där satt han! Han trodde antagligen att han inte syntes bland alla tvättsvampar.

Sponges. Kalymnos.

Här hittade vi Mickey Olsson.

Lunch åt vi som alltid när vi är i Pothia: på Ouzeri Kafanes. Vilken otroligt god mat man får där! Mätta och nöjda släpade vi oss, och den stora packningen, bort till hamnen.

Klockan 15.00 skulle flygbåten gå till Pythagorion på Samos. Det blåste en del, och det bådade inte gott. Flying Dolphin är ingen rolig båt att åka med när det blåser. Och det blev det inte heller. Fy vilken båtresa! Bland de värsta vi har varit med om. När vi gick ombord hörde vi att det blåste 7 beufort, och vi såg att vågorna började gå högre och högre.

Flying Dolphin är en typ av flygbåt som är ganska okej att åka med när det inte blåser eller går några vågar. Jag skriver ganska okej, bra är de aldrig. Personligen tycker jag att de skulle tas ur trafik. Camilla tycker att det åtminstone ska finnas en varningstext på dem, på samma sätt som på cigarettpaket: "Varning! Denna båt skadar din hälsa psykiskt".

Går det vågor - som nu under resan mellan Kalymnos och Samos - är de minst sagt vidrigt att åka med. Varför åka då? Tja, ibland finns det inget annat att välja på, och då åker man. Plus att man inte alltid kan veta, om det är lugnt i den hamn man åker ifrån är det inte säkert att det är lika lugnt vid nästa ö. Tänkte mycket på dessa skitbåtar under resan till Samos. Jag och Camilla är vana och ska egentligen inte klaga, men för en "nybörjare" måste det vara en hemsk upplevelse. Många passagerare mådde dåligt. Vi klarade oss bra fysiskt, men psykiskt var det jobbigt.

Flying Dolphin i Pythagorion på Samos.

En Flying Dolphin i Pythagorion

Om det blåser och går vågor kränger "båten" åt alla håll, ljuden är allt annat än behagliga, ibland låter det som man satt på en skitnödig val, ibland som om man låg fastsurrad inuti världens största centrifug. Många runt omkring oss kräktes, av gungningarna förstås, att båten var fullsatt, varm och saknade ventilation gjorde förstås inte saken bättre. Vi gick av nästan sist av alla och såg inte hur folk såg ut när de gick i land.

Vår hyresvärd Petros stod och väntade på kajen, han sa senare att de flesta såg mer eller mindre halvdöda ut när de gick av. Och ganska tacksamma kan man tänka sig. Kolla vädret noga om du ska åka med Flying Dolphin.

När vi är på Samos bor vi alltid hos EvaPension Sunshine i Pythagorion. Tyvärr hade hon inga lediga rum denna gång. I stället kontaktade vi Evas systerson Petros som har Hotel Samaina, också det i Pythagorion, inte långt från Pension Sunshine. Petros hade ett ledigt rum, det tog vi så klart.

Restaurang Faros i Pythagorion på Samos.

Restaurang Faros i Pythagorion.

Petros mötte oss med bil i hamnen, det var vi oerhört tacksamma för, vi hade aldrig orkat gå till hotellet, det är inte långt att gå, men vi hade haft en förskräcklig båtresa och benen skakade på oss. På kvällen åt vi middag på Restaurang Faros. Gissa om den middagen satt fint. Båtresan var äntligen glömd.

« Föregående dagStartsidan | Nästa dag »