Kalimera Grekland Alonissos.

Från regn till solig mopedutflykt på Alonissos

Frukost med utsikt från på Pension Nina i Patitiri på Alonissos.

Nu är ordningen återställd. Solen är äntligen tillbaka. Frukosten smakade extra gott denna morgon.

Våra brittiska grannar berättade nu på morgonen om en strand där man kan se munksäl. Vilket är otroligt ovanligt. De har sett en och samma säl flera gånger. Men man måste vara där tidigt på morgonen så idag var det för sent. I morgon ska vi göra ett försök. Nu ska vi hyra moped och titta oss omkring på Alonissos. När vi hyrt vår glassarmoped (den var så fin!) körde vi till Votsi som är en av Alonissos många vackra platser, kanske den vackraste av alla.

Vackra Votsi på Alonissos.

När vi sett oss mätta på Votsi drog vi norrut till Agios Dimitrios. Endast fyra personer var på stranden. När vi skulle köra tillbaka körde vi vilse. Något som inte borde gå. Någon karta hade vi inte med oss eftersom vi kan ön, trodde vi i alla fall. Det finns bara en väg till och från Agios Dimitrios, ändå kom vi in på en annan väg. Felet låg antagligen i våra hjärnor, troligen på grund av allt regnande igår. Det tog en stund innan vi var tillbaka på rätt väg igen. Nu gjorde det inte så mycket eftersom Alonissos är en otroligt vacker ö.

En av stränderna i Agios Dimitrios på Alonissos.

Efter en snabbvisit i ett folktomt Kalamakia fortsatte vi till den lilla gulliga fiskebyn Stena Vala där vi åt lunch på favorittavernan Fanaris. Grekisk sallad och soutsousakia blev vår lunch. Det var den godaste soutsousakia vi någonsin ätit, till och med godare än den Julia på Honeymoon Beach på Santorini lagar.

Tavernor i supermysiga Stena Vala på Alonissos.

Solen försvann efter lunch och det blev kyligt igen. I väntan på att ljuset skulle komma tillbaka så vi att kunde ta bra bilder sov vi en stund på Leftos Gialos beach. Det var riktigt skönt, och lite meditativt, att ligga där och småsova och lyssna på vågorna.

Leftos Gialos beach. Alonissos.

Camilla sover på Leftos Gialos beach och väntar på bättre väder.

När vi vaknade var vädret samma som innan tyvärr. Vi körde till bland annat Chrisi Milia beach, och till den i vårt tycke vackraste stranden på Alonissos: Kokkinokastro . Tyvärr inget bra ljus som ni ser, så bilden är inte rättvis mot stranden.

Kokkinokastro beach på Alonissos .

Kokkinokastro beach på Alonissos är betydligt vackrare i solsken.

När vi kom hem trötta och nöjda efter en mycket trevlig dag på Alonissos satte vi oss på balkongen och sippade på ett glas retsina. Solen kom tillbaka och vi hade vissa förhoppningar om att det skulle bli fint väder nästa dag. Vi ville ju så gärna hälsa på den där gamla munksälen. Håll tummarna så att vi får se den.

Restaurant Akrogialo. Patitiri. Alonissos.

På kvällen åt vi en mycket god middag på Restaurant Akrogialo i Patitiri. Lite kyligt som ni ser.

« Föregående dag | Nästa dag »