Kalimera Grekland Alonissos.

Spaning efter munksäl slutade med ostpaj

"Oh, such a perfect day", sjöng Lou Reed på sitt mästerverk Transformer. Den titeln passar perfekt idag. Eller varför inte: "Vilken härlig dag ha ha ha ha ha. ... hå hå hå hå vilken härlig dag ha ha ha ha ha". Kort sagt så var detta den bästa dagen sedan vi kom till Grekland under denna resa.

Morgonens munksälspaning gick både bra och dåligt. Våra brittiska grannar hade som sagt sett en ensam, gammal munksäl flera gånger vid en strand inte långt från Patitiri. Vi tror att det kan bero på att en av grannarna ser ut som, och talar som, David Attenborough.

Jag var hos bagaren innan han ens hade öppnat, så jag fick stå där och trampa tills han hade lagt fram alla bröd. En snabb frukost på det och sedan bar det iväg. Runt åttasnåret var vi framme vid stigen som leder ner till stranden. Vi tassade på tå nedför stigen ackompanjerade av ljudet från stillsamma vågar och sjungande koltrastar. Det var otroligt vackert.

Spaning efter munksäl på Alonissos.

Väl nere på Vythisma beach började Camilla att spana efter munksälen.

Munksäl på Vythisma beach på Alonissos.

Någonstans i bortre hörnet av stranden tyckte hon sig ana en munksäl.

Munksälas på Alonissos i Grekland.

Men när hon kom närmare visade det sig att det bara var en Kalimerasäl med solglasögon.

Lite molokna, och törstande efter det kaffe vi aldrig hann dricka på morgonen, vandrade vi till den lilla fina viken Megalos Mourtias där vi drack frappé, och såg ett vulkanutbrott. Det var Skopelos version av Eyjafjallajökull på Island som hade fått ett utbrott. ;-)

Megalos Mourtias på Alonissos.

På spaning efter Eyjafjallajökull på Skopelos från Megalos Mourtias på Alonissos.

Efter frappén och vulkanutbrottet körde vi till kyrkan Agia Anargiri. Eller nästan ända fram, för man måste vandra en liten bit för att komma till kyrkan. Man går längs en mycket vacker stig där naturen påminner om Sverige. Kyrkan ligger vansinnigt vackert och de fina omgivningarna är värd hela vandringen dit.

Agia Anargiri church. Alonissos.

Platsen där Agia Anargiri ligger är extremt rogivande och utsikten hör till de vackraste vi har sett i Grekland.

Efter en stunds filosoferande över livet vid kyrkan körde vi till Leftos Gialos för att bada och äta lunch. Jag har alltid trott att stranden heter Lefkos Gialos, men det var fel, den heter Leftos Gialos. Vad det betyder vet inte ens grekerna vi frågade. Vi fick höra två teorier och kunde välja vilken teori vi ville.

Taverna Eleonas i Leftos Gialos på Alonissos.

Taverna Eleonas i Leftos Gialos.

Lunch åt vi på Eleonas, som måste var Alonissos coolaste taverna. De hade sju olika Alonissos-pajer att välja på. Vi valde den traditionella ostpajen, och en som var fylld med bland annat getkött. Taverna Eleonas är omgiven av allsköns blommor, bland annat jättelika rosor. Missa inte denna mycket trevliga taverna när du är på Alonissos.

Ostpaj från Alonissos.

Ostpaj àla Alonissos.

Innan vi gick ut och åt middag denna kväll behövde vi ta ut pengar. När Camilla stoppade in sitt kort slutade bankomaten att fungera. Inte bara det, den tog Camillas kort! Några hjälpsamma greker gick iväg till en affär och förklarade vårt dilemma. Ägaren till affären ringde sin kusin som jobbade på banken. Kusinen och en annan man kom efter en halvtimme och öppnade banken. De joxade med bankomaten utan att få igång den, eller få ut Camillas kort.

Bankomat i Patitiri på Alonissos.

Bankomaten i Patitiri åt upp Camillas bankomatkort. Inte roligt.

De bad oss komma tillbaka morgonen efter. Det ville inte vi, vi ville få ut kortet nu. Tänk om det ploppade ut mitt i natten! Dessutom skulle vi lämna Alonissos nästa dag. För att göra en mycket lång historia kort ringde de till Aten, som sedan ringde tillbaka. Så där höll de på en bra stund. Till slut fick vi komma in i banken. Två kopior togs på Camillas pass, kopior som hon fick underteckna. Sedan fick hon sitt kort. Tack för det!

Gavros marinatos. Plomari ouzo.  Taverna Akrogiali.  Patitiri. Alonissos.

Plomari ouzo och gavros marinatos på Taverna Akrogiali i Patitiri.

Vi firade att vi fått tillbaka bankomatkortet med att gå till Taverna Akrogiali, där vi bland annat åt bläckfisksallad och gavros marinatos, och till det drack vi Plomari ouzo. Missa inte Taverna Akrogiali i Patitiri när du är på Alonissos. I morgon lämnar vi denna sanslöst vackra ö och åker vidare till Skiathos. Det ska tydligen bli oväder igen, det ser vi fram emot!

« Föregående dag | Nästa dag »