Kalimera Grekland Alonissos.

Resa från Skopelos till Alonissos

Idag fick vi goda nyheter, som på sätt och vis innebar dåliga nyheter. Den goda nyheten är att båtstrejken är inställd, den dåliga nyheten är att båtstrejken är inställd. Vi vill inte lämna Skopelos!

Sophie Studios & Apartments (Del Sol) har på kort tid blivit som ett hem för oss. Mycket tack vare underbara Sophie som äger pensionatet. Vi kommer att sakna henne mycket. Vi kommer också att sakna sängen, den har bäddmadrass, och kuddarna är jättesköna. Tack Ikea!

Boka Sophie Studios & Apartments här »

Sophie Studios & Apartments (Del Sol). Skopelos.

Hejdå Sophie och underbara Sophie Studios & Apartments (Del Sol)!

Nu har vi köpt biljetter till Alonissos. Båten går 13.30 och resan tar bara 30 minuter. På Alonissos ska vi bo på Pension Ninna. Ni som är på väg hit nu kommer inte att frysa. Idag är det ruggigt varmt, lite väl hett för vår smak. Hoppas det blir lite svalare snart. Sophie körde oss till hamnen när vi såg att färjan var på ingång. Vi sa på återseende och saknade henne redan.

Express Skiathos från Skopelos till Alonissos. Båtresan tar cirka 30 minuter och kostar 5.50  €

Express Skiathos som skulle ta oss till Alonissos.

Patitiri, Rousoum och Votsi på Alonissos.

Snart framme på Alonissos. Båtresan tog cirka 30 minuter och kostade 5.50 €.

När vi kom fram till Patitiri gick vi med tunga steg (det var väldigt varmt!) till Pension Nina. Det är en bit att gå, men väl värt promenaden dit. Vi fick välja mellan ett rum, en studio eller en lägenhet. Vi valde studion. Där har vi bott förut och den utsikten vill man inte vara utan.

Pension Nina. Patitiri. Alonissos.

Pension Nina i Patitiri är markerat med en röd ring.

Efter att ha packat upp och installerat oss på rummet gick vi till den lilla stranden i Rousoum, som ligger alldeles runt hörnet. Sedan gick vi hem och jobbade lite. För att komma åt internet måste vi gå till en stol en bit från pensionatet, vid stolen finns det WIFI. Dessvärre är datorns batteri kasst så det gäller att skriva väldigt snabbt.

Rousoum. Alonissos.

Stranden i Rousoum.

WiFi på Alonissos.

Enda stället med WiFi hittades vid denna plats.

Restaurant Anais.  Patitiri. Alonissos.

Kvällens middag åt vi på Restaurant Anais som är en av de bästa tavernorna vi någonsin ätit på.

Det är ganska mycket folk i Patitiri, fler än på Skopelos känns det som. Nästan alla restauranger och barer var ikväll fullsatta, och precis som på Skopelos är det mest brittiska turister.

« Föregående dag | Nästa dag »