Två veckors öluffning i Kykladerna

Måndag 19/8
Dagen startade kl.04.00 från hemmets lugna vrå. Klockan 12.30 låg vi vid poolen hos Anja på Calderan i Fira. Endast 1 timma efter vi landet på Santorini. Fräscht rum, härlig pool och en underbar vy. Det är nu tredje gången vi landar på Santorini för att ö-luffa och ett par dagar i Fira är ett måste. Härliga små gränder med många underbara butiker och hela tiden den kanonfina utsikten över Calderan.

Dagen tips!
Mycket bra boende hos Anja med familj till rimligt pris på Calderan.

Tisdag 20/8
Vi startade med att hyra en moped och begav oss till Perissa Beach. En ganska stökig 5 km lång strand men vi avnjöt en härlig frukost på Honeymoon Beach. På väg hem var ett besök på Santo Wino bara ett måste. Vinprovning med utsikt över havet, överst på Calderans kant.

Dagens Tips!
Missa inte Santo Wino, några km söder om Fira på väg mot hamnen. Mycket fräscht och en fantastisk utsikt.

Onsdag 21/8
Tidigt uppe, kl.05.55, för att göra ett besök i nunneklostret i Fira. Nunnornas morgonsång börjar kl.6.30 men just idag var det framflyttat till klockan 7 så vi fick en skön stund i klosterträdgården. Vidare med färjan till Naxos där vi var väntade . Panos steg på kajen med skylten Pension Sofi. När vi kom fram bjöd han på färska tomater, fetaost och vin, allt från hans egen gård. Vilket mottagande!

Dagens Tips!
Bo hos Panos på pension Sofi, bra läge i Naxos stad och mycket fräscht. Tel 0285023077

Torsdag 22/8
Naxos runt på moppe. Vi åkte hela västkusten ner från Naxos stad för att hitta fina stränder. Eftersom få hade skugga och solsängar blev det till slut Agia Anna, 7 E för solsängar och parasoll! En lat dag med sköna bad. På kvällen gick vi i Naxos stad, många små gränder, härliga vyer och mysiga affärer.

Dagens Tips!
El Greco, mycket bra restaurang i Naxos stad. God mat och fantastisk utsikt över hamnen. Ligger på andra plan.

Fredag 23/8
Vilken dag! Vi tog mopeden och for 3,5 mil norrut på Naxos. Hamnade i Apollonas, en underbar liten plats med en strand mitt i byn med mysiga tavernor runt den lilla stranden. Hemvägen gick över bergen via Skado, Kinidaros och Melanos. Efter ytterligare fyra mil på moped är vi nog mätta på mopedåkning för några dagar.

Dagens tips!
En heldag på Apollonas strand och tavernor.

Lördag 24/8
Klockan halv 1 tog vi färjan Skopelitis till Koufonissi. En liten färja, en skorv, enligt en reseskildring vi läst. Vi införskaffades således sjösjukepiller eftersom viss oro fanns för den 2,5 timma långa färden. Resan var härlig och gick mycket bra, förutom sjörövarFabbe i båtens Cafeteria. Vid ankomst steg Sofia Soltana och väntade oss. Koufonissi är en sago ö! 200 personer bor där och den är nästan platt.

Dagens Tips!
Bo hos Sofia Soltana, tel 02850714 72. Mycket fräscht och en fantastisk utsikt över den lilla hamnen och alla småbåtar. Lite dyrt men väl värt pengarna.

Söndag 25/8
Vi inledde dagen med att utforska den lilla byn, öns enda för övrigt. Eftersom Sofia endast hade rum till oss en natt var vi tvungna att flytta, det blev till hennes syster i grannhuset. Det mycket enkla boendet och bristfälligt rena, uppvägdes av det billiga priset vi fick. 35 E istället för 60 E. Dagen tillbringade vi på Kato Koufonissi, Medelhavets Maldiverna. En badbåt tog oss till denna fantastiska lilla strand. Här solade Magnus endast iklädd keps!

Dagens Tips!
Badbåt till Kato Koufonissi. Man ser botten hur långt ut man än simmar.

Måndag 26/8
Säkert bläckfisken på tavernan igår! Diarré större delen av dagen så bad och solning måste ske nära en toalett. Det blev Kato Koufonissi igen. Underbart bad och skönt att slippa blöta badkläder och massa folk. Kvällen med mycket lyckad med en drink vid solnedgången tillsammans med engelsmannen John därefter middag på en liten mysig grekisk taverna.

Dagens Tips!
Se solnedgången vid väderkvarnen, fin liten bar och mycket mysig miljö.

Tisdag 27/8
Dagen började med en 2 timmars vandring till fot. Vi gick rakt över ön och kollade in Poro Beach, Charokopoy Beach och Finikas Beach. Det blev stranden innan Poro som bli dagens strand. Efter morgondopp och frukost packade vi ihop våra saker och betalade 10E extra för att duscha innan färjan skulle gå på kvällen. Eftersom det blåste en del bestod en del av dagen av Finikas Taverna, 10 meter från stranden. På kvällen tog Skopolitis oss till Amorgos där Eleni mötte oss vid färjan.

Dagens Tips!
Fantastiskt boende hos Eleni tel 02850715 43 71628, nära hamnen och en underbar utsikt över havet och hamninloppet.

Onsdag 28/8
Lite blåsigt ! Men varma vindar så vi tog mopeden till Klostret Panagia Chosoviotissa. Det är byggt på en lodrätt klippvägg och 244 trappsteg från parkeringen tog oss dit. (egentligen 488 steg eftersom det är åsnesteg….) Där blev vi bjudna på Kitron likör, färskt vatten och konfekt. En av de häftigaste sevärdheter vi nånsin sett. Badet blev Moro Beach idag. Otroligt klart vatten men ca 1,5 mil söderut på moped. Över bergen på asfaltväg och därefter grusväg. Ner tillstranden var det till sist en promenad på ca 15 minuter rakt ner. En mycket mysig taverna ligger ovanför stranden men ännu en fantastisk vy över havet.

Dagens Tips!
Ett besök på klostret är ett måste när man är på Amorgos. Nästan värt att besöka ön bara för klostret och de fina baden. Klostret är öppet på fm och kvällen.

Torsdag 29/8
Blåsten hade avtagit och vi for österut på Amorgos. Först ett besök i Chora. En liten stad utan biltrafik. Vi förstod det när vi kommer in i stan eftersom gatorna var pyttesmå kullerstensgator och max 1,5 m breda. Många små gränder och mysiga torg gör Chora till en av de mysigaste grekiska städer vi varit i. Det blev fika paus på torget med skön musik och lite grekiskt kaffe. Städerna Tholaria och Lagade norrut på Amorgos var mysiga små byar med en enorm utsikt. Badet blev på Egiali idag, en liten mysig strand mitt i stan.

Dagens Tips!
Ett besök i Tholaria, en härlig liten grekisk by med fantastisk utsikt!

Fredag 30/8
Det blev Morro Beach även denna dag. Hur långt ut man simmar ser man botten. Vi förstod varför filmen "Det stora blå" spelades in här. Amorgos är en mäktig ö med mycket höga berg och karg natur. På kvällen tog vi bussen till Chora och avnjöt en mycket god middag med utsikt över Katapola som ligger ca 5 km från Chora.

Dagens Tips!
Ett besök, eller flera, i Chora är ett måste på Amorgos.

Lördag 31/8
Kl. 05.00 ringde klockan denna morgon. Färjan skulle gå 6.00 till Paros. Nu börjar hemresan lite smått. Det var en underbar båttur och vi kom till Paros vid 11-tiden. Bussen direkt till Naossa där vi bokat rum hos Senia. Roligt att återse Senia och vi fick ett härligt rum men stor altan ut mot havet. Dagens bad blev på den mysiga stranden Kolombitris men tyvärr var inte engelsmannen kvar sen förra året på tavernan. Vi avslutade dagen med att besöka Naossas Katedral och titta på grekisk folkdans därefter middag i den oerhört mysiga stadskärnan bredvid hamnen.

Dagens Tips!
Mycket bra boende hos Senias Apartment i Naossa. En härlig och glad kvinna men fantastiska lägenheter och underbar utsikt. Tel 02840-519 71.

Söndag 1/9
Idag blev det en kort morgonpromenad till bagaren för färskt bröd och lite färsk frukt. Innan frukost blev det sista havsbadet för dessa veckor . Kaffe med Senia och sen taxi till färjan mot Santorini. Tre timmar på soldäck var kanonskönt idag. Vi bestämde oss för att ta en rumsraggare vid ankomst, pool och nära Fira var kraven. Vi hamnade ca 15 min promenadväg från Fira i ett mysigt boende. Kvällen avslutas naturligtvis på Calderan med en drink i solnedgången och middag på en utsökt italiensk restaurang med mycket bra service. Vi summerade våran ö-luff och känner att detta var nog den bästa av våra resor hittills. Tolv böcker, fem öar och många grekiska sallader. Vi kommer aldrig att resa på något annat sätt igen. En Ö-luff är spännande och fantastiskt rolig!

Dagens Tips!
Några dagar på Santorini i Fira är värt pengarna. Men endast några få dagar eftersom det är dyrt.

Måndag 2/9
Hemresa men först kaffe i soluppgången kl.6.50 och morgondopp i poolen. Vi blev körda till flyget som skulle ta oss till Sturup igen. Nästa år blir det Koufonissi igen och naturligtvis Santorini sen får vi se.

Hälsningar Ewa och Magnus Bylander

Amorgos på Kalimera » | Koufonissi på Kalimera » | Naxos på Kalimera »