Öluffa i Grekland. Del 2. Amorgos, Antiparos & Syros.

Amorgos 9 -14 september
Färjan, Panagia Parou, avgick i tid och tog bara 1,5 timme till Katapola. När vi stod på bildäck hade vi ännu inte bestämt oss för om vi skulle åka till Aigiali eller stanna i Katapola. Vi bestämde oss för att låta oss raggas... Det blev Aigiali och Galaxy Hotel. 27 €/natt, 3-bädds rum med kyl och gasspis. Helt ok. När vi bodde billigare hade vi i stället råd att äta både lunch och middag ute och det var skönt. Här anländer färjan:

Amorgos. Katapola.

Amorgos är verkligen en dramatisk ö. Vi hade blåsig och mulet i ett par dagar, så vi passade på och var aktiva turister. Hyrde en jeep och körde över drakens rygg, badade i Agia Anna och klättrade ända upp på toppen av Kastro i otroligt blåsigt väder. Vi hade en molning vistelse på Amorgos, men det var roligt att prova på helt andra aktiviteter än att hänga på stranden. Barnen var otippat väldigt förtjusta i och uthålliga när det gällde vandringar och promenader. En morgon när vi vaknade tog vi en två timmar promenad upp till Potamos med en härlig frappé/fanta blue på cafét däruppe. En annan dag tog vi bussen upp till Langada, där vi strosade, träffade åsnor och åt lunch. Sedan en lång promenad ner till Aigiali igen, bland timjan och olivträd, ekollon och enstaka vandrare på väg upp...

På onsdagen hade vi köpt morgonbiljett till Donoussa. Men Skopan kom inte. När alla till slut insåg att vi var inblåsta(?) blev morgonbussen till Katapola mer än full. Väl framme i Katapola gick alla mot hamnen, och vad ser vi där, jo Skopelitis Express, på väg att åka. De allra flesta hoppade på, men vi fick informationen att Skopan skulle gå direkt till Naxos, så vi bestämde oss för att stanna i Katapola en dag. Dels ville vi inte tillbaka till Naxos, dels lockade inte en lång färjedag med blåsigt väder. Vi tog in Eleni rooms, en stor och härlig lägenhet på bottenvåningen. 40 €, 13 € skillnad från Aigiali! Men så var det bara en natt, och vi var inte i prutläge... Katapola var också en fin by att hänga i en dag, men vi var redan "på väg" och gjorde kväll tidigt.

Amorgos. Chora.

Antiparos 14-17 september
Klev på Blue Star och anlände Paros. Nu visste vi inte riktigt vad vi vill längre... Skönt att man har ro att ta det lugnt. Vi tog en lunch och satte oss ner med prioriteringar för nästa vistelse. Eftersom vi inte haft egen balkong/altan i Aigiali, bestämde vi oss för att vi ville ha det nu, för långa frukostar och sena kvällar när barnen somnat.

Vi vågade heller inte chansa på fler småöar, eftersom vi trots allt var på väg hemåt. När vi slagit en signal till Syros och Argo Studios, och "vår" lägenhet var upptagen i ett par dagar till, bestämde vi oss helt enkelt för Antiparos! Oplanerat och oväntat. Vi ringde ett ställe vi hittade rekommenderat på Kalimera: "Harmonie Hotel" och där svarade Anna, en svenska som gift sig och nyss fått barn. Ingen havsutsikt, men en härlig balkong, en superfräsch lägenhet med två rum, duschdraperi, diskbänkspropp och två rum! Jättetrevliga ägare och bara svenska grannar.

Vi hade det bra på Antiparos, barnen lekte med katterna som hörde till gården, vi hyrde cyklar en dag och fyrhjuling en annan. Stränderna var så där, tyckte vi. Men vi lyxade en dag och hyrde strandstolar! Billigt att äta ute var det också. Säsongen var över, det såg man tex på den här restaurangen!

Antiparos. Restaurang.

Kini, Syros 18-22 september
Hämtade vid färjan och skjutsade till Argo Studios i Kini. Vi fick första natten ett par trappor upp, men morgonen efter fick vi vårt gamla rum. Lika fint och fräscht som 2004. Syros växte med denna vår andra vistelse här. Förra gången höll vi oss till Kini och någon enstaka tur till Ermopoulis, men denna gång såg vi oss om ordentligt. Vi hyrde bil och hittade till underbara, helt ensamma stränder.

Gick in på en stormarknad i Ermopoulis och handlade mat-souvernirer att ta hem, samt billig frukost och lunch för lata dagar på altanen. Det blev badande för hela slanten dessa sista dagar, och vattnet var varmast här under hela resan. Syros kommer vi helt klart att besöka igen!

Syros. Kini.

Så här satt vi nu 5 öar senare. Vår luff hade blivit något helt annat än planerat. Vi hade kvar en natt på Svenska kyrkan i Athen innan vi var hemma i Sverige och Umeå igen, men vi kom fram till följande saker där i Kini:

Det blir bara roligare och roligare att resa med barnen. Vi är glada att vi aldrig undvikit våra resor i Europa, de är båda två peppade, tålmodiga och äventyrliga. Denna resa var det ofta barnen som ledde oss i riktning mot riktiga äventyr! Och vilka minnen man har med sig hem! Agnes lärde sig både simma och snorkla, självförtroendet växte när de hand i hand gick för att fråga efter notan på restaurangerna, Ruben blev vattenmodig och vågade till och med doppa huvudet! Vi konstaterade också att vi nästa gång inte behöver spara ihop pengar till tre - fyra veckors luff. Även om det är härligt med så mycket tid, så kände vi efter två veckor att vi hunnit med att njuta en hel del! Så kan vi kanske istället komma iväg oftare!

Vi gjorde av med 117 € / dag i snitt. Då ingår allt från vi landade i Athen tills planet lyfte hem till Arlanda igen. Alltså boende, färjor (5 öar), taxiresor, bil-och cykelhyror, mat, glass, öl, snorklar...

Häslningar Beatrice med familj från Umeå

Amorgos på Kalimera » | Antiparos på Kalimera » | Syros på Kalimera »