Öluff till okända grekiska öar. Del 12. Pireus.

Ankomstdag, torsdag 19 juli
Vi var framme i Lavrio på nästan utsatt tid
, betydligt fler färjor i hamnen nu än för två sedan. (Lavrio skall bli det nya färjeläget för bland annat Kykladerna, ligger cirka 30 km närmare Kykladerna än Pireus). Men byn såg lika tråkig ut nu som sist vi var där. Vi skulle nu åka vi till Pireus, där vi bokat lägenhet i Skandinaviska Kyrkan (Lite bakvänt men i vår ursprungliga planering trodde vi att skulle hamna i Pireus, men valde senare Lavrio istället som tog 10 timmar mindre restid). När vi väl kom av båten blev vi glatt överraskade, bussen till Athen stod ute på kajen alldeles intill båten, det gjorde det hela mycket lättare. Vi gick ombord och betalade till konduktören, när hon kom runt i bussen, 4,20 €/person. In till centrala Athen, bussen stannar vid Egiptuo torget (vid Areos parken).

Metrostationen för Pireusbanan ligger vid Victoria stationen bara ett par kvarter ifrån busshållplatsen. Vi gick Mavromateongatan med Egiptuo torget i ryggen ett kvarter bort till Heidengatan på vänster sida, och sedan ner Heidengatan två kvarter och där var stationen. Vi köpte biljetter 70 cent/person med Greenline till Pireus, som vi stämplade i en av automaterna som står på perrongen.

När vi kom till Pireus, så var det för första gången som vi hörde någon annan än oss själva som pratade svenska, på tre veckor! En upplevelse i sig, massor av folk, taxibilar, bilar bussar…

Vi fick tag en Taxi ganska snabbt, när vi uppgav adressen till Skandinaviska kyrkan, blev chaffisen som en fågelholk! Vad är det där hotell, fabrik, taverna vad?? (Taverna Kaliva ligger intill, det känner taxichaufförerna till) Hans frågor var många, jag visade kartan och pekade på Afroditeviken där kyrkan ligger. Lite mindre fågelholk blev det men fortfarande viss tveksamhet, eftersom jag visste var det låg, sa jag till honom följ stranden så visar jag! När vi såg det stora korset ute på udden visste vi att vi kommit rätt!

Kuvert med nyckel låg på avtalad plats, men tusan också fel namn?! PA hade ju ringt och avtalat om att vi kom på förmiddagen?? Nu var goda råd dyra, PA ringde alla telefonnummer som finns till kyrkan, inget svar, men efter upprepade försök kom vi fram. OK att vi ställde våra grejor i den andra lägenheten och att vi lånade lite faciliteter en stund. Sagt och gjort fram med nyckeln, upp till lägenheten och skriva ett meddelande till den andre gästen. Vi lånade köket lite och fixade frukost. Skriva nytt meddelande och ner med det på vägen till stranden, men nu fanns det ett nytt handgjort kuvert där också! Från de som haft "vår" lägenhet, där låg nyckeln! Upp igen med bägge nycklarna, flytta väskorna till vår lägenhet, ett nytt meddelande denna gång till kyrkan, att vi tagit nycklarna. Vi gick sedan ner med den andra nyckeln och meddelandet till kyrkan att vi tagit nyckeln, därefter äntligen till vattnet! Det blev många turer upp och ner, tur att lägenheten bara ligger 30 m från kyrkan. Utsikt ut mot havet från bägge lägenheterna den med AC, har balkongen ut mot havet den andra lägenheten har balkongens kortsida mot havet.

Vattnet i Afroditeviken var lika förvånande rent i år som förra året, härligt att få svalka sig för det var riktigt ljummet, varmast hittills på resan cirka 40 grader! PA satt mest i skuggan, men det har sin tjusning det också, att sitta och njuta under korkeken ett och annat intressant passerar visade det sig.

På en Taverna ovanför viken hade förmodligen Ärkebiskopen med följe ätit lunch. Det kom en Audi av värsta sorten med guldbokstäver på nummerskylten, med en präst som chaufför. Men det uppstod problem när Biskopens förnäma gäst skulle kliva in i baksätet, dörren gick inte att stänga! Prästen som för dagen var chaufför undersökte och försökte rätta till felet, men misslyckades. Varpå även Biskopen i hela sin mundering kom och hjälpte till. Han lyckades, förmodligen på grund av bättre vertikala kontakter.

På vägen upp tog vi varsin öl på Kaliva, de tyckte nog att vi var lite snåla som bara skulle ha öl, det är ju ett ställe för "Bratts". Men ölen svalkade gott i våra törstiga strupar. Mycket kroppsvård, det gick åt en del vatten innan dagens GT intogs. PA gick ner och snackade med personalen i kyrkan, kaffe och kanelbulle också, mums. Personalen var bekymrade för "kaoset" imorse med nycklarna, men det löste sig ju, ingen ko på isen.

Det var sopstrejk i Pireus, men som tur var hade den bara pågått någon dag så "dofterna" var bara i närheten av soptunnorna. Vi var inte så där väldigt hungriga i värmen, så vi gick ner till Kaliva och tog Garides Sanganki, Marides, och Patates med sallad och lite vin. Räkorna smakar som vanligt inte nôtt enligt PA, mest sega, men såsen helt OK. Vi blev lagom mätta och tog en liten efterrätt på balkongen innan sängen.

Andra dagen, fredag 20 juli
Efter en natt med fläktarna på för fullt, vaknade vi något så när utvilade. Efter vår förstärkta frukost tog vi oss bort till stranden närmare hamnen, den med lite sand. Lite svalare i luften idag, men det är fortfarande rätt ljummet. Det var mycket folk som kom och gick till stranden, man kom ner tog ett svalkande dopp och gick sedan åter till hemmet eller jobbet. Vi tog närmaste taverna för en hemgångsöl, det funkade även idag även om det också var ett "Brattställe". Väl hemma började förberedelser för hemresa som städning, packning med mera. PA gick ner och betalade för lägenhet och fick även telefonnumret till Pireus radiotaxi.

Vi gick bort mot hamnen (till höger näsan mot vattnet) till det som var en liten genuin Taverna Iloktitis men den ligger i den sista kurvan där det börjar luta lite nedför. En härlig utsikt över inloppet till hamnen, vi avnjöt en mycket god souvlaki med sallad och vin 24 €.

Fredag kväll, ett pärlband av färjor som är på väg ut till öarna, under ett par timmar såg vi en tio tolv stycken färjor samtidigt, det fylldes på hela tiden, imponerande! Hem till en sista efterrätt på balkongen för den här ö-luffen, trist! Vi kunde även konstatera att det äldre paret mittemot inte syntes till ikväll heller. Förra året kom de ut och satte sig på trottoaren och tog varsin öl. Antingen var de bortresta eller så hade något hänt.

På med fläktarna och vi la oss för den sista natten i Grekland för den här gången.

Avresedag, lördag 21 juli
En lätt frukost, PA ringde efter taxi (de talar engelska) som skulle komma kl 08:00, till Taverna Kaliva. Vi tog ner vår packning till kyrkan och lämnade tillbaka nycklarna, då kom taxin. När chauffören fick klart för sig att vi skulle till hamnen och X96 bussarna (direktbuss till flygplatsen) blev han något bekymrad. Hellenic Seaways kontor i hamnen är bombhotat, all trafik till lands och sjöss är stoppad i hamnen!

Men förmodligen är det ingen bomb trodde han, "bara" någon som ringt in tidigt imorse (kl 06:00) och hotat. Han tyckte vi skulle försöka att ta oss ner till terminalen för X96 bussarna. Vi åkte iväg med radion på, när vi åkt en stund bröts programmet och de kom in och meddelade att avspärrningen upphört, polisen hade inte hittat någon bomb.

Eftersom det hade varit stopp i trafiken en stund åkte vi till terminalen, för säkerhets skull, det finns i och för sig ett antal hållplatser för X96 runt hamnen. Men på terminalen var det lättare att få besked om eventuella förseningar eller annat. Vår chaufför imponerade på oss han kände till många av de grekiska öarna, normalt brukar de bara känna till Egina och några till. Vi betalade 6 € för taxin inklusive framkörningsavgiften.

Väl framme vi terminalen kom det en buss nästan direkt, skönt att ta ombord packningen i en tom buss. Biljetten till flygplatsen kostade 3,20 € per person. Efter drygt en timmas färd var vi framme vid flygplatsen, det funkade jättesmidigt. Lagom att lämna lägenheten tre timmar före incheckningstiden (en timme före avgång).

Kö och väntan igen men efter cirka 20 minuter fick vi våra biljetter och tog sedan en öl och macka i avgångshallen, på Everest. Vi kom iväg nästan i tid, endast 20 minuter försenat. Kastrup 20 grader varmt och disigt, lite kyligt för oss. Sedan åkte vi vidare med tåget till Hässleholm och vidare mot Perstorp.

Hälsningar PA Gustafsson

Lavrio på Kalimera » | Pireus på Kalimera »