Kalimera Grekland Naxos.

Utflykt till byarna på norra Naxos

Idag styrde vi kosan norrut direkt efter frukost. Vi började i Apollonas för vi ville se den stora kourosen. Igen. Behöver väl inte nämna att vi var ensamma där. Alla tavernor var stängda i Apollonas så vi körde vidare, och precis som igår blev det en spartansk lunch, som bestod av vatten och bröd.

Den stora kourosen i Apollonas på Naxos är verkligen imponerande

Den stora kourosen i Apollonas är verkligen imponerande. Jämför med mig som är 1.80 lång.

Från Apollonas fortsatte vi längs den sanslöst vackra vägen till Koronida (en av Naxos finaste byar), Skados och Koronos. I flera av byarna såg vi att det brändes raki för fulla muggar.

Hembränt raki från Koronida på Naxos i Grekland.

Rakibränning i den fina byn Koronida.

När vi sett oss mätta på de fina byarna valde vi att köra till en för oss okänd del av Naxos. Märkligt kan tyckas att det finns platser på Naxos som vi inte har besökt, och vi kan bara hålla med. Vi ångrade inte den lilla avstickaren, för när vi kom fram såg vi att ett nytt kloster höll på att byggas. Där fanns sedan tidigare ett äldre kloster som heter Monastery Agrokoiliotissas. Det nya klostret av var en gigantisk byggnad i tre våningar. Mitt ute i ingenstans. Så konstigt, tyckte vi.

Panagia Monastery Agrokoiliotissas. Naxos. Greece.

Monastery Agrokoiliotissas på norra Naxos höll på att byggas ut, och det med råge!

I området runt klostret fanns flera byggnader och några mindre kyrkor och kapell. Vi gick in en av de gamla kyrkorna som hade mycket intressant att bjuda på. Bland annat fanns där en läskig trappa som ledde uppåt genom en grotta. Den gick vi.

Naxos. Monastery Agrokoiliotissas.

Den läskiga trappan som vi hittade i en av kyrkorna.

På vägen hem körde vi via olivpressen i Moni. Landskapet där omkring är sagolikt vackert. Särskilt nu när hösten verkar ha tagit fel på tiden, och tror att det är vår. Vi stannade även till vid Panagia Damiotissa, som är en av Naxos äldsta kyrkor. I området kring kyrkan Panagia Damiotissa finns många olivlunder, och det är så vackert.

Panagia Damiotissa är en av Naxos äldsta kyrkor.

Olivlund vid kyrkan Panagia Damiotissa på Naxos.

Olivlund vid kyrkan Panagia Damiotissa. Svårt att tro att det är höst. Ser ur som vår.

När vi kom hem slappade vi lite, jag framför datorn och Camilla framför en skål med yoghurt med frukt. Den sista tvättmaskinen (jo, vi har tillgång till tvättmaskin) har satts igång. Det fuktiga vädret gjorde att vi var tvungna att hänga tvätten i rummet. Snart åker vi vidare. Aten väntar. Sedan återstår endast två öar innan vi möter verkligheten igen.

Tvätta på Naxos i Grekland.

Vi har tillgång till tvättmaskin men inte torktumlare. Funkar bra så här också.

När vi gick ut på kvällen för att ta den sedvanliga ouzon på hamnpromenaden, gick vi mycket motvilligt till Zas Travel för att köpa båtbiljetter. Det kändes verkligen vemodigt att snart lämna Naxos. Men jag fick lite tröst när jag hittade senaste numret av UNCUT på Zoom i Naxos stad.

Zas Travel. Naxos.

Det var med sorg i hjärtat vi köpte båtbiljetter till Pireus.

How to buy Uncut music magazine in Greece.

Jag blev lite gladare när jag hittade ett nytt nummer av UNCUT.

Med båtbiljetter och UNCUT i hamn drack vi den nästa sista ouzon på hamnpromenaden, och åt den näst sista middagen på Metaxi Mas. Imorgon ska vi gå en sista barfotapromenad längs Plaka beach innan vi lämnar tillbaka bilen.

« Föregående dag | Startsidan | Nästa dag »