Kalimera Grekland Andros.

Utflykt till Stenies, Fabrika, Pithara & Ateni

Jag vet inte hur vi ska beskriva vår dag. Det är en av de bästa dagarna vi har varit med om i Grekland. En helt perfekt dag. Vi har upplevt och sett otroligt mycket. Fattar inte varför ingen sagt hur vackert Andros är. Vi har diskuterat ön en hel del under dagen. Slutsatsen är att Andros troligen är den vackraste ö vi någonsin varit på.

Vi har varit på 65 grekiska öar, och visst är det konstigt att vi fick vänta så länge på att hitta den vackraste. Nu pratar jag främst om naturen, för den är sagolik. Vilken variation!

Mixar man ihop Kreta, Ikaria, Lesbos, Naxos och Chios så får man Andros.

En sak till som överraskar oss är de fina stränderna! Vissa av dem håller samma klass som Skiathos stränder. Otroligt! Varför åker inte fler hit?

Här kommer en blandad godispåse med bilder från dagens rundtur. Vi har slagit rekord i antal bilder under dagen. Man behöver inte ens sikta, det är bara att trycka av.

Stenies. Andros.

Dagen började med ett besök i den fina byn Stenies.

Den vackra stenbron i Stenies på Andros.

Ett bröllopspar blev fotograferade vid den vackra stenbron.

Stenies. Andros.

Även i Stenies skulle det finnas en gammal tvättinrättning. Vi hittade inte den heller så Camilla fick göra det internationella tecknet för tvätt en gång till.

Gammal tvättinrättning i Stenies på Andros.

Det hjälpte denna gång också. Som ni förstår är vi väldigt intresserade av gamla tvättinrättningar. :-)

Snakes in Andros.

När vi mötte den här läskiga ormen i en trappa tog vi det säkra före det osäkra och lämnade Stenies.

Fabrika. Stenies. Andros.

Fabrika nära byn Stenies.

Vi tog oss till den gamla fabriken Fabrika som ligger nära Stenies. För mig som gillar gamla nedlagda industrier var det här som att komma till paradiset. Den gamla fabriken var extremt fotogenique. Vi tog mer än hundra bilder här. Men jag ska inte trötta ut er med dem. Det räcker med denna bild. :-)

Pithara. Andros.

Pithara.

Medhavd lunch åt vi vid den förtrollande platsen som heter Pithara. Där fanns vattenfall, fjärilar, paddor, trollsländor, näktergalar och koltrastar. Vilken fantastisk meditativ plats!!!

Ateni beach. Andros.

Ateni beach.

Efter alla dessa upplevelser och intryck behövde vi svalka av oss med ett bad, så vi körde till Ateni beach, som är en av Andros finaste stränder. Det var bara vi där konstig nog.

Andros. Batsi. Sunset.

Ingen dag utan en kvällsbild från Batsi. Visst är det vackert!

Gavros marinatos. Ouzo. Batsi. Andros.

Grymt god förrätt på en av tavernorna i Batsi.

Kvällen avnjöts på en av tavernorna i Batsi. Vi åt bland annat grekisk sallad och gavros marinatos. Till det drack vi ouzo. Mums!

Vi hade tänkt åka till Tinos imorgon, det ändrade vi till tisdag, sedan till onsdag, och nu planerar vi att åka på torsdag. Det är inte lätt att lämna denna nya favoritö!

« Föregående dag | Nästa dag »