Vårt galna underbara grekiska bröllop. Del 10.

Egentligen åkte vi av två anledningar: dels för att ha semester, dels för att planera en kort öluff som våra bröllopsgäster skulle få göra. Om de ville. Det visste vi ännu inte. Vi visste inte ens om det skulle komma några gäster på bröllopet. Kanske inte så konstigt eftersom vi inte hade skickat ut några inbjudningar ännu.

Vi flög som vanligt till Santorini där vi stannade några nätter. Påminde Paris och Julia om bröllopet. Nej, de hade inte glömt. En kväll gick vi på fiskarefest i Perissa. Bandet som Paris hade berättat om tidigare spelade på festen. De visste ännu inte att vi ville att de skulle spela på bröllopet. Innan vi frågade ville vi se och höra dem live. Dom var bra. Förbaskat bra. Rebetika och nisiotika av bästa slag strömmade ur högtalarna hela kvällen. Vi sa till varandra: dom ska spela på vårt bröllop!

Grekisk livemusik med dans på Santorini i Grekland.

Bandet som sedermera spelade på vårt bröllop.

Nästa morgon tog vi färjan till Paros där vi bytte båt för vidare transport till Antiparos. Där stannade vi fyra nätter och åkte sedan tillbaka till Paros. Tog en taxi direkt till Senia som äger Hotel Senia i Naoussa. Det är ett fantastiskt boende, och stort nog att svälja alla gäster om vi skulle välja Paros som en av öarna på miniöluffen.

Efter fyra dagar sa vi adjö till Senia (vi bjöd självklart in henne till bröllopet) och fortsatte sedan till Naxos. Träffade Panos och Rena från Pension Sofi i hamnen. Berättade inte om bröllopet eftersom vi inte skulle stanna. Det ville vi göra i lugn och ro.

Slutligen nådde vi fram till vårt älskade Amorgos. Möttes av Eleni och Maria och vi fick som vanligt rum nummer fem. Andra kvällen gick vi ut och åt tillsammans på Taverna Mouragio. Deras specialitet är Spagetti lobster. Mer dyrt än gott tycker vi.

Spagetti lobster på Taverna Mouragio i Katapola på Amorgos.

Spagetti lobster på Taverna Mouragio i KatapolaAmorgos.

Mellan två servettbyten berättade vi om bröllopet. Eleni undrade (förstås) varför vi inte gifte oss på Amorgos. Vi drog kort hur vi hade tänkt och att Amorgos egentligen var vårt förstahandsval, men att det inte funkade praktiskt. Däremot - sa vi - vill vi komma hit med våra gäster efter bröllopet. Då blev hon gladare. Vi bokade hela pensionatet för att försäkra oss om att alla skulle få plats. Hur många som faktiskt kunde komma skulle vi återkomma till.

Efter en härlig vecka på Amorgos (vi bjöd in Eleni, Maria och Kostas till bröllopet) gick färden vidare till Koufonissi, där vi möttes i hamnen av vännen Sofia. Vi berättade även för Sofia om bröllopet och hon fick mer än gärna komma om hon kunde.

Utsikt från ett av Sofias rum på Glaros Rooms på Koufonissi.

Utsikt från ett av Sofias rum på Glaros Rooms.

Efter några dagars tänkande bestämde vi oss för att satsa på Amorgos och Koufonissi som miniöluffaröar. Fler än två öar skulle vi inte hinna med under en vecka. Båda öarna skiljde sig markant från Santorini där gästerna skulle spendera den första veckan. Vi trodde att det skulle komma många barn och då passade Koufonissi perfekt.

Amorgos var det ingen tvekan om, den ön passar alla. Problemet med Koufonissi var rummen. Sofia har bara fem rum att hyra ut, varav två inte har någon utsikt. Utsikt är viktigt. Man ska kunna se havet. Hon sa att det ändå skulle ordna sig, hennes systrar skulle nog kunna avvara några rum. Bara vi sa till tid. (Det glömde vi tyvärr).

När vi kände oss nöjda med Koufonissi åkte vi vidare till Naxos. Mötte ånyo Panos och Rena i hamnen. Sa inget denna gång heller. Äntrade en annan båt och steg några timmar senare av på ett regnigt Ios. Nu var vi inne i oktober. Det märktes. Det regnade något förfärligt. Camilla satte sig utanför museet och jag gick och letade rum. Inte kul när det regnar och är kallt. Efter en dryg timme fick jag napp på Hotel Katerina mellan Chora och Mylopotas.

Hotel Katerina. Mylopotas. Ios.

På bilden ser ni den vackra utsikten vi hade när fortsatte att smida våra bröllopsplaner.

Nu var det bara knappt ett år kvar till bröllopet. Dags att började fundera på hur vi skulle övertyga våra gäster att resa till Grekland och komma på vårt bröllop.